فرائد الأصول، ج1، ص: 105-106
المقصد الثّاني في الظّنّ
در باب ظنون در دو حیطه بحث می شود :
1)امکان تعبد به ظن --->عقلا
2)وقوع تعبد یه ظن --->عقلا و شرعا
[امکان تعبد به ظن]
+ معروف--->امکان
+دلایل ابن قبه بر عدم امکان:
1)در صورت جواز اخبار عن النبی با خبر واحد ---> اخبار عن الله هم با خبر واحد باید درست می بود ---> بطلان تالی ---> بطلان مقدم
2)لازمه اش تحلیل حرام و تحرم حلال می شود
+دلیل مشهور در امکان:
تقریر اول : ما قطع داریم که از تعبد به امکان ---> محال لازم نمی آید
تقریر دوم(شیخ) : ما پس از تامل ، دلیل عقلی که موجب استحاله شود نیافتیم .
اشکال تقریر اول : عدم احاطه ی عقل به جمیع جهات محسنه و مقبحه --->پس قطع به عدم لزوم محال دلیل نمی شود
المقصد الثّاني في الظّنّ
در باب ظنون در دو حیطه بحث می شود :
1)امکان تعبد به ظن --->عقلا
2)وقوع تعبد یه ظن --->عقلا و شرعا
[امکان تعبد به ظن]
+ معروف--->امکان
+دلایل ابن قبه بر عدم امکان:
1)در صورت جواز اخبار عن النبی با خبر واحد ---> اخبار عن الله هم با خبر واحد باید درست می بود ---> بطلان تالی ---> بطلان مقدم
2)لازمه اش تحلیل حرام و تحرم حلال می شود
+دلیل مشهور در امکان:
تقریر اول : ما قطع داریم که از تعبد به امکان ---> محال لازم نمی آید
تقریر دوم(شیخ) : ما پس از تامل ، دلیل عقلی که موجب استحاله شود نیافتیم .
اشکال تقریر اول : عدم احاطه ی عقل به جمیع جهات محسنه و مقبحه --->پس قطع به عدم لزوم محال دلیل نمی شود