• 1 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
المقصد الثّاني في الظّنّ‏
#1
Lightbulb 
فرائد الأصول، ج‏1، ص: 105-106
المقصد الثّاني في الظّنّ‏

در باب ظنون در دو حیطه بحث می شود :
1)امکان تعبد به ظن --->عقلا
2)وقوع تعبد یه ظن --->عقلا و شرعا

[امکان تعبد به ظن]

+ معروف--->امکان
+دلایل ابن قبه بر عدم امکان:
1)در صورت جواز اخبار عن النبی با خبر واحد ---> اخبار عن الله هم با خبر واحد باید درست می بود ---> بطلان تالی ---> بطلان مقدم

2)لازمه اش تحلیل حرام و تحرم حلال می شود

+دلیل مشهور در امکان:

تقریر اول : ما قطع داریم که از تعبد به امکان ---> محال لازم نمی آید

تقریر دوم(شیخ) : ما پس از تامل ، دلیل عقلی که موجب استحاله شود نیافتیم .

اشکال تقریر اول : عدم احاطه ی عقل به جمیع جهات محسنه و مقبحه --->پس قطع به عدم لزوم محال دلیل نمی شود
آفــلایــن
  پاسخ
 سپاس شده توسط محمد مهدی ، مهدی عرب مختاری
#2
Lightbulb 
فرائد الأصول، ج‏1، ص: 106

+جواب دلیل اول ابن قبه :
1)اجماع داریم بر عدم وقوع ، نه بر امتناع وقوع(عدم امکان وقوع)
2)در اخبار عن الله ادعای دین جدید میشه ؛ در اخبار عن النبی حداکثر این است که به فروعات پرداخته شه ---> اخبار عن الله رو میشه مطلقا رد کرد ---> ولی اخبار عن النبی رو نمیشه .

+جواب دلیل دوم ابن قبه :
1)جواب نقضی :خیلی از چیزهائی که برای ما حجت است ، می تواند منجر به تحلیل حرام بشه ---> حتی قطع/فتوای مجتهد /بینه

2)جواب حلی:
مقصود ابن قبه کدام است ؟
-اگر ---> حرام واقعی ---> تبدیل به حلال واقعی بشه ---> تصویب و باطل
-اگر ---> حرام ظاهری ---> تبدیل به حلال واقعی بشه --->ملازمه ای نیست
-اگر ---> حرام واقعی ---> تبدیل به حلال ظاهری بشه ---> هیچ اشکالی نداره و واقع میشه

+جواب دوم به دلیل دوم(شیخ):
- در فرض انسداد:
1-همه مکلف به احکام واقعی باشند:
1_حکم فعلی برای مکلفین وجود داره ---> تنهاترین و بهترین راه ما برای رسیدن به حکم همون حکم به اون چیزیه که ظن حکم می کنه .
2_حکم فعلی نداشته باشیم---> قطعا تحلیل حرام لازم میاد.
2-)احکام واقعی مخصوص عالمین به حکم باشه---> موضوع علم برای مکلفین محقق نمی شه تا بخواهیم بگیم تحلیل حرام پیش میاد .
آفــلایــن
  پاسخ
 سپاس شده توسط محمد مهدی
#3
سلام
تشکرات
اگر این جمله‌ی زیر رو عوض کنید بهتر میشه:

مقصود ابن قبه کدام است ؟

به صورت:
مقصود ابن قبه از تعبد به ظن کدام است؟
یا
نتیجه تعبد به ظن در نظر ابن قبه چیست؟
آفــلایــن
  پاسخ
#4
(4-دي-1391، 01:25 )محمد مهدی نوشته: سلام
تشکرات
اگر این جمله‌ی زیر رو عوض کنید بهتر میشه:

مقصود ابن قبه کدام است ؟

به صورت:
مقصود ابن قبه از تعبد به ظن کدام است؟
یا
نتیجه تعبد به ظن در نظر ابن قبه چیست؟

از حسن توجه شما ممنونم مهدی عزیز

باید شما رو ارجاع بدم به این پست .
دراونجا گفته شد که قراره خیلی خلاصه و شسته ، رفته ارائه بشه .
البته قاعده ی خلاصه نویسی اینه که تا حد ممکن خلاصه بشه و در عین حال این خلاصه نویسی ، مخل به مقصود نباشد.

در هر حال جمله ی شما هم ، جمله ی درستی هست .
آفــلایــن
  پاسخ
 سپاس شده توسط محمد مهدی


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نیرو گرفته از : My Bulletin Board | © 1380-1399
با پارسی سازی : مای بی بی ایران - Ver 5.6
طراحی قالب : delay
ترجمه و اصلاح پوسته : motorola30