نظرسنجی: برخورد سلبی با مفاسد و ناهنجاری های اجتماعی
این نظرسنجی بسته شده است.
موافقم
100.00%
3 100.00%
مخالفم
0%
0 0%
مجموع 3 رای 100%
* چنانچه به گزینه‌ای رای داده اید، با علامت ستاره مشخص گردیده است. [نمایش نتایج]

امتیاز موضوع:
  • 2 رای - 2 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مبارزه سلبی با مفاسد آری یا نه؟
#1
سلام.
چند وقت پیش در حضور یکی از اساتید بحثی مطرح شد در مورد لزوم برخورد و مبارزه سلبی با مفاسد و تهاجمات فرهنگی.
عده ای از آن دفاع کردند اما آن استاد محترم به شدت با این مساله مخالف بودند و می گفتند نباید چنین کاری را کرد و ... از جمله مواردی هم که مثال می زدند بحث ماهواره بود که می گفتند نظام اسلامی نباید مبارزه سلبی با این پدیده کرد بلکه باید به شبهات ماهواره جواب داد و در مقابل آن فرهنگ سازی کرد نه اینکه ماهواره را ممنوع اعلام کنیم و آن را جمع آوری کنیم.
حقیر و باقی دوستان هر چقدر در دفاع از لزوم مبارزه سلبی با این مسائل علاوه بر فرهنگ سازی و جواب به شبهات داد سخن دادیم افاقه ای نکرد و حرف استاد همان بود که بود.
این تاپیک رو اینجا شروع کردم برای اینکه دوستان اگر چیزی در این مورد به نظرشون میرسه بفرمایند.
برای شروع خودم به یک روایتی که در این مساله به نظرم به درد می خوره اشاره می کنم:
روایت اگر چه هم در کافی و فقیه و تهذیب آمده است اما از نظر سندی مشکل دارد به این جهت که وثاقت یکی از روات آن روشن نیست. اما مرحوم صدوق در فقیه بدون ذکر سند مستقیم روایت را به امیر المومنین علیه السلام با لفظ قال نسبت می دهند.

روایت در مورد وصیت امیر المومنین علیه السلام به شریح است که در قسمتی از آن این گونه آمده است:

وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا يَحْمِلُ النَّاسَ عَلَى الْحَقِّ إِلَّا مَنْ وَرَّعَهُمْ عَنِ الْبَاطِلِ‌

( الکافی ج 7 ص 412 و فقیه ج 3 ص 15 و تهذیب الاحکام ج 6 ص 225)

به نظر من این روایت یکی از مواردی است که در این زمینه راه گشا ست. امام علیه السلام می فرمایند که تنها کسی می تواند مردم را به راه راست هدایت کند که مانع دسترسی آن به باطل شود.
مرحوم مجلسی در روضة المتقین در شرح این فقره از روایت می فرمایند:

«و اعلم أنه لا يحمل الناس على الحق إلا من ورعهم» بالراء المهملة المشددة من الورع أو بالمعجمة أي منعهم «عن الباطل» أي لا ينبغي و لا يجوز للولاة، المداهنة و المساهلة في أحكامه تعالى، فإذا شدد الوالي عليهم يصير عظة لغيرهم أو لا يمكن الحق بدون دفع الباطل
روضة المتقین ج 6 ص 53
خوشحال می شم نظر دوستان رو در این مورد بدونم
پاسخ
 سپاس شده توسط amahdavi ، محمدحسین ، طالب
#2
سلام
هرچند که انسان ها هرگاه از چیزی منع میشوند به آن حریص تر میشوند و این با علم و تحقیقات ثابت شده اما سیاست سلبی درمورد مردمی که سواد،فرهنگ و آگاهی لازم درمورد تصمیم گیری در این زمینه ها رو ندارند مفید و بسیار مناسبه
ولی تو کشور این سیاست به درستی اجرا نمیشه
من برای اردوی جهادی روستاهای محروم زیادی رفتم که ی چیز جالب دیدم اونم اینکه خیلی خونه ها نون شب ندارن بخورن اما ماهواره دازن
اگه به اروند هم رفته باشید تو راه روستاهای محروم و واقعا خیلی خیلی محروم زیادی هستند اما همگی حداقل یک دیش ماهواره و برخی بیش از یکی دارند!

به امید روزی که این سیاست های سلبی به درستی در کشور اسلامیمان اجرا شود البته همراه با فرهنگ سازی عمیق در باورهای مردم در این باره
پاسخ
 سپاس شده توسط amahdavi ، طالب
#3
سلام
اگه منظور از مبارزه سلبی اعمال فیزیکی هست!! که مثلا برن توی خونه‌ها و ماهواره‌ها رو جمع کنن که من سوالم اینه که آیا ما دلیلی داریم که بشه مثلا ماهواره رو که تحت ملکیت فلانی هست در اون تصرف و توقیفش کنیم؟
و اگه منظور از سیاست‌های سلبی صرف نهی از منکر باشه، که همون هم برای وجوبش شرایطی داره. از جمله احتمال بدیم که نهی از منکر تأثیر داره و اینکه مفسده‌ی دیگه‌ای نداشته باشه.
سیاست‌های سلبی وقتی جواب می‌ده که نتیجه عکس نداشته باشه.
البته من نمی‌گم مخالف سیاست‌های سلبی هستم ولی خب برای انجامش دنبال دلیل می‌گردم
پاسخ
 سپاس شده توسط طالب
#4
سلام حسین جان
حرف شما از یک جهت درسته و من هم باهاش موافقم اما از یک جهت نه.
من هم قبول دارم که نباید تفتیش کرد و نباید به حریم خصوصی افراد تجاوز کرد. اگر کسی در حریم خصوصی اش مرتکب گناهی میشه ما حق نداریم تفتیش کنیم و یا وارد حریم خصوصی اش بشیم.
اما اگر فرد فساد و گناه رو به حریم عمومی بکشونه چی؟
اگر کسی تو خونه اش آلت قمار داره یا نعوذ بالله خمر داره ما حق نداریم تفتیش کنیم اما اگر اومد کنار خیابون یا مثلا پشت شیشه خونه اش که همه می بینن آلت قمار یا خمر رو قرار داد چی؟ بازم نباید باهاش برخورد کنیم؟
دولت اسلامی موظفه با مظاهر فساد برخورد کنه.
پاسخ
 سپاس شده توسط محمدحسین ، طالب
#5
بنده هم با برخورد سلبی مخالفم ، و بلکه با برخورد ایجابی هم موافق نیستم . پیشنهاد و عرضه و توضیح باید در مورد انسان اجرا بشه . از علم و فرهنگ باید استفاده بشه . این مطابق اختیار و فطرت انسانه .
در مورد حدیثی که لطف فرمودین هم ، ورّعهم چطور بر برخورد سلبی و نفیی ( به معنای مورد گفتگو ) دلالت داره ؟ ورّعهم عن الباطل از چه راهی ؟ شاید با فرهنگ سازی ، با ایقان یا اقناع ، یا ...
پاسخ
#6
دوست عزیز نکته دقیقا در همین اطلاق است. وقتی امام علیه السلام قید نزده اند یعنی حاکم اسلامی موظف است از هر راهی (مگر اینکه به دلیل دیگری تقیید خورده باشد) برای بستن راه های باطل اقدام کند.
از طرف دیگر شما فرموده‌اید با برخورد سلبی و ایجابی مخالفید. آیا شما واسطه سومی بین سلب و ایجاب تصور می‌کنید؟!
سوال سوم شما علت مخالفت تون رو نفرمودین و فقط نظرتون رو اعلام کردین. لطفا بفرمایین چرا با برخورد سلبی با مظاهر فساد مخالفید و دلیل شما چیه؟
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان