امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
احمدی نژاد: اعتقادي به جنگ فرهنگي ندارم
#1
خبرگزاری فارس: رئيس‌جمهور با اشاره به موضوع جنگ فرهنگي گفت كه به اين موضوع اعتقادي ندارم، زيرا جنگ فرهنگ با بي‌فرهنگي و تعالي با سكوت است.
خبرگزاری فارس: اعتقادي به جنگ فرهنگي ندارم

به گزارش حوزه دولت خبرگزاري فارس، محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور شامگاه سه‌شنبه در ديدار رايزنان فرهنگي كشورمان در هشتاد كشور جهان با بيان اينكه هر اقدامي تحت يك نظام فرهنگي انجام مي‌شود و از پيام فرهنگي برخوردار است، گفت: فعاليت فرهنگي به طور مشخص با هدف ترويج انديشه، مباني فكري، ويژگي‌هاي اخلاقي و ارزشي صورت مي‌گيرد بنابراين با چنين نگاهي ما در عرصه بين‌الملل كار سياسي نمي‌كنيم بلكه در اصل كار فرهنگي انجام مي‌دهيم و اصولا هر اقدامي كه در راستاي كمال و رشد انسان باشد كار فرهنگي محسوب مي‌شود حتي اگر صدور كالا و فعاليت‌هاي اقتصادي ‌باشد.

وي با اشاره به موضوع جنگ فرهنگي، گفت: بنده به اين موضوع اعتقاد ندارم، زيرا جنگ فرهنگ با بي‌فرهنگي و تعالي با سكوت است. جنگ و درگيري در دو نظام فكري و ارزشي كه در راستاي كمال انسان باشند، معنا و مفهومي ندارد.

رئيس‌جمهور با طرح اين سوال كه آيا فرهنگ مادي را مي‌توان فرهنگ واجد ارزش دانست، گفت: فرهنگ منحط مادي را فاقد ارزش مي‌دانيم چرا كه موجب سقوط انسان و ارزش‌ها مي‌شود و نبايد آن را جزء كارهاي فرهنگي برشمرد چون در واژه فرهنگ ارزش انسان مستتر است.

* نبايد به فرهنگ رنگ و بوي نظامي داد

احمدي‌نژاد با اشاره به طرح موضوعاتي درباره تشكيل ارتش سايبري گفت: نبايد به فرهنگ رنگ و بوي نظامي داد، ذات فرهنگ ريشه‌كن كردن برخورد نظامي از مناسبات انساني است، فرهنگ بدين معناست كه رابطه انسان‌ها نبايد براساس زور و قدرت باشد بلكه بايد براساس انسانيت تنظيم گردد و اگر بدنبال يك نبرد فكري و انديشه‌اي هستيم بايد بدانيم زماني موفق خواهيم بود كه بر فضاي فكري و انديشه عالم غلبه كنيم.

وي افزود: اينكه وقتي ملت ايران ماهواره به فضا مي‌فرستند و ملت‌هاي آزاده و عدالت‌خواه جهان از آن خوشحال مي‌شوند اين همان آثار كار فرهنگي است زيرا ديدگاه‌ها، باورها و انديشه‌هاي جمهوري اسلامي ايران در ذهن آنها نهادينه مي‌شود.

رئيس‌جمهور با بيان اينكه بايد توجه داشت كه بين اينكه افراد را به دين اسلام دعوت كنيم يا به خودمان تفاوت اساسي وجود دارد تصريح كرد: مواقعي كه مشاهده مي‌شود كارها جلو نمي‌رود اينجاست كه بايد در ديدگاه خودمان تجديد نظر كنيم.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري،احمدي‌نژاد در ادامه سخان خود قانع نبودن به وضع موجود و بدنبال حق و حقيقت بودن و وجود يك نقطه نوراني و آرمان‌هاي متعالي را از ويژگي‌هاي ماندگار ملت ايران برشمرد و گفت:‌ ملت ايران هميشه خواهان حق و عدالت بوده و هيچگاه حق را به يك حزب و يا گروه و يا طايفه‌اي ترجيح نداده است.

وي افزود: ملت ايران همواره و در هر مقطعي به دنبال مقايسه وضع موجود جهان با آرمان‌هاي خود بوده است و همواره وضع موجود را با آن آرمان‌ها مقايسه و اگر لازم بوده آن را نفي كرده است.

رئيس‌جمهور تصريح كرد: نظم و مديريتي كه بر مبناي انديشه استعماري در جهان حاكم است و فرهنگ‌ ملت‌ها را تحت تاثير قرار مي‌دهد را بايد نقد و نفي كرد و اين موضوع يكي از محورهاي اصلي كار فرهنگي است و بايد بدانيم امواج انقلابي كه مي‌خواهد وضع موجود را بر هم بزند زماني در مسير درست قرار دارد كه نظام جامعه متعالي را در مقابل وضع نامطلوب حاكم بر جهان پيگيري و معرفي كند.

* مهمترين ماموريت جمهوري اسلامي ايران ارائه نظام جايگزين براي جهانيان است

احمدي‌نژاد مهمترين ماموريت جمهوري اسلامي ايران را ارائه نظام جايگزين براي جهانيان دانست و گفت: اگر بدنبال فعاليت‌هاي فرهنگي موثر و ماندگار هستيم ابتدا بايد بدانيم كه چه مولفه و شاخص‌هايي را مي‌خواهيم به جهانيان معرفي و ارايه كنيم.

* امروز تغيير در اراده و افكار عمومي جهان ناشي از پيام انقلاب اسلامي و معرفي نظام جايگزين است

وي ارائه جامعه مهدوي به بشريت را بهترين الگو براي جايگزيني وضع كنوني جهان عنوان كرد و اظهار داشت: امروز بايد در مقابل نظام ضد انساني و مادي حاكم بر دنيا، نظم جهاني مطلوب يعني جامعه مهدوي را معرفي كنيم و اين بعنوان فصل مشترك همه پيامبران الهي تنها جايگزين مطلوب و قابل عرضه‌اي است كه بشريت نيز آن را خواهد پذيرفت و امروز اگر در اراده و افكار عمومي جهان تغييراتي رخ مي‌دهد ناشي از پيام انقلاب اسلامي و معرفي نظام جايگزين است.

رئيس‌جمهور در ادامه به موضوع امام و انسان كامل اشاره كرد و گفت: صحبت از امام در اصل برافراشته شدن پرچم وحدت است به شرط آنكه خود را توجيه نكنيم بلكه حقيقت امام و حكومت جهاني را معرفي كنيم كه اگر اينها معرفي شوند همه انسانها به آن روي خواهند آورد و شايد تنها تعداد انگشت شماري در برابر اين الگو مقاومت كنند.

احمدي‌نژاد با اشاره به اهميت حركت بر اساس فطرت و حقيقت انساني خاطرنشان كرد: رايزني فرهنگي تنها براي مسلمان‌ها نيست زيرا پيام اسلام براي تمام بشريت است از اين رو اگر بر مبناي توجه به فطرت و حقيقت انسان‌ها حركت شود مطمئن باشيد كه همه با شما خواهند بود.

وي تصريح كرد: هر كس در هر نقطه عالم متوجه شود كه خدا يك حقيقت واحدي را خلق كرده كه تجسم و عينيت علم و رحمت و همه خوبي‌هاست در برابر آن مقاومت نكرده و براحتي آنرا خواهد پذيرفت و اين مفهومي است كه در طي 30 سال بر روي آن كم كار شده است و امروز بايد سازمان فرهنگ و ارتباطات اين الگو را در بسته‌هايي آماده و به جامعه بشري ارائه دهد.

رئيس‌جمهور با تاكيد بر ترويج توحيد و يگانه‌پرستي و ايستادگي در برابر ظلم،گفت: ملت ايران به دنبال آرمان‌هاي الهي و انساني است و لحظه‌اي براي رسيدن به آن غافل نخواهد شد.

احمدي‌نژاد در ادامه خميرمايه فعاليت‌هاي فرهنگي را عشق و محبت به مردم دانست و اظهار داشت: اگر انسان به كساني كه مخاطب‌شان است علاقه‌مند نباشد اثر مثبتي در كلام وي به وجود نخواهد آمد. اگر عشق و رحمت در كلام نباشد كارها بخوبي پيش نخواهد رفت و اين موضوعي است كه رايزن فرهنگي بايد به آن توجه داشته باشد.

* لازمه حكومت جهاني، وجود ولايت فقيه است

وي در ادامه سخنان خود به اهميت و جايگاه ولايت فقيه اشاره كرد و گفت: متاسفانه برخي انسان‌هاي كوته‌فكر و جاهل وقتي سخن از جامعه جهاني به ميان مي‌آيد اعلام مي‌كند كه در اين صورت نيازي به ولايت فقيه نيست در حاليكه لازمه حكومت جهاني، وجود ولايت فقيه است و اساسا ولايت فقيه راه، مسير و پشتوانه‌ همه حركت ها و فعاليت هاي نظام جمهوري اسلامي ايران است و اين نظام هم برپا شده تا حاكميت جهاني اسلام را فرياد بزند.

پيش از سخنان رئيس‌جمهور وزير ارشاد و رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و همچنين تعدادي از رايزنان فرهنگي به ارائه گزارش و ديدگاه‌هاي خود پرداختند
پاسخ
#2
بعد من یه سوالی داشتم
این بحث تهاجم فرهنگی که این قدر حضرت آقا روش تاکید دارند و واقعا یک چیز کاملا مشهود و ملموسی هست رو چطور باید با این نظریه توجیه کرد؟!
پاسخ
#3
خبرگزاری فارس: آيت‌الله مصباح يزدي معتقد است كسانى كه اصطلاح «تهاجم فرهنگى» را يك لفظ بدون مصداق‌ مى‌دانند، قصد دارند جهان را به دهكده واحد جهانى بر اساس مبانى و ارزش‌هاى اومانيستى مبدل سازند.
خبرگزاری فارس: كسانى كه «تهاجم فرهنگى» را قبول ندارند به دنبال اومانيسم‌سازي هستند

به گزارش خبرگزاري فارس، ديدگاه‌هاي آيت‌الله مصباح يزدي در مورد تهاجم فرهنگي، در كتابي تحت همين عنوان آماده است، كه بخشي از آن در پي مي‌آيد.

سخن امام راحل(قدس سره) درباره مبارزه با تهاجم فرهنگى:
«اى مسلمانان جهان كه به حقيقت اسلام ايمان داريد، بپاخيزيد و در زير پرچم توحيد و در سايه تعليمات سالم مجتمع شويد و دست خيانت ابر قدرت‌ها را، از ممالك خود و خزائن سرشار آن، كوتاه كنيد و مجد اسلامى را اعاده كنيد و دست از اختلافات و هواهاى نفسانى برداريد، كه شما داراى همه چيز هستيد. بر فرهنگ اسلام تكيه زنيد و با غرب و غربزدگى مبارزه نماييد و روى پاى خودتان بايستيد و بر روشنفكران غربزده و شرق زده بتازيد و هويت خويش را دريابيد و بدانيد كه روشنفكران اجير شده بلايى بر سر ملت و مملكتشان آورده‌اند كه تا متحد نشويد و دقيقاً به اسلام راستين، تكيه ننماييد، بر شما آن خواهد گذشت كه تاكنون گذشته است. امروز زمانى است، كه ملتها بايد چراغ راه روشنفكرانشان شوند و آنان را از خود باختگى و زبونى در مقابل شرق و غرب، نجات دهند كه امروز، روز حركت ملت‌هاست».

* هويت شرق‌نشينان و گستره تهاجم فرهنگى
در باب تهاجم فرهنگى، سخن، بسيار گفته شده است و در بيان اهميت و حساسيت اين پديده قرن، و نوع برخورد با آن، گفته‌ها و نظريه‌هاى مختلفى ابراز شده كه هر يك، اغلب ناظر به بعدى از ابعاد فرهنگ است و بنابر اين‌كه در آنها به كداميك از عناصر تشكيل دهنده فرهنگ اصالت داده شده باشد و به ميزان ارزشيابى آن عنصر، با يكديگر متفاوتند.
آنچه در اين تهاجم، مورد توجه و تأكيد انديشمندان مسلمان و مسؤولان دلسوز جامعه قرار گرفته، اساسى ترين عنصر فرهنگ ما، همانا معارف و ارزش‌هاى دينى‌ مى‌باشد كه به شدت، هدف هجوم دشمنان ما واقع شده است.
در جهان معاصر، هويت و شخصيت حقيقى ما شرقيان، در پرتو فرهنگ آسمانى‌مان رقم‌ مى‌خورد، بدان معنا كه در آن سوى كره زمين ـ اگر چه نمى‌توان به سخن دشمن زياد خوشبين بود، اما به هر منظورى كه باشد ـ شناسنامه ما را، با مباحث عرفانى و معارف الهى ترسيم‌ مى‌كنند.
امروز، اگر غرب با تكنولوژى پيشرفته‌اش شناخته‌ مى‌شود، شرق نيز با معنويت و انسانيت، اخلاق و عاطفه، و با فلسفه و حكمت و ايدئولوژى متافيزيكى‌اش هويت‌ مى‌يابد. و اين همان چيزى است كه به ذائقه دشمنان ما تلخ‌ مى‌آيد و قرنها است كه در برابر آن صف آرايى كرده اند.
استعمار فرهنگى براى قطع ريشه هاى اعتقادى، در كشورهاى اسلامى مبارزه‌ مى‌كند كه اين مبارزه، مقدمه‌اى براى از ميان بردن تفكر و بينش توحيدى در تمامى جهان است.
اگر چه مساله تهاجم در كشورما، از مدت‌ها قبل مطرح بوده است، اما پس از پيروزى انقلاب اسلامى و نفوذ فرهنگ پوياى اسلام در عرصه هاى بين المللى، نمودى تازه يافته است و استكبار جهانى با سرمايه‌گزارى‌هاى و سيعى تلاش‌ مى‌كند تا حركت انقلاب و نفوذ فرهنگ اسلامى را متوقف سازد و نه تنها راه صدور آن را به كشورهاى ديگر سد كند، بلكه تا آنجا كه‌ مى‌تواند، فرهنگ ماترياليستى و مبتذل خود را به صورتى گسترده‌تر، به كشورهاى اسلامى و شرقى، خصوصاً به كشور ما وارد كند و اين همان «تهاجم فرهنگى» است كه امروزه درباره آن سخن‌ مى‌گوييم.
از آنجا كه هر پديده‌اى داراى ويژگي‌ها و جنبه‌هاى خاصى است كه شناخت صحيح آن، ارتباط مستقيم و وابستگى تامى به تشخيص آن ويژگي‌ها دارد، از اينرو، پيش از ورود در گستره بحث تهاجم فرهنگى نيز لازم است كه ابعاد آن را به خوبى بشناسيم و عناصرش را با دقت تجزيه و بررسى كنيم. بديهى است كه لازمه مقابله با هجوم دشمن، آگاهى و احاطه به ابعاد آن است؛ پس بايد ابتدا دشمن و ماهيت او را بشناسيم و انگيزه و هدف او را بدانيم، پس از آن، زمان حمله و ناحيه نفوذ و عوامل داخلى او، و نيز ابزار و تجهيزات و شيوه‌ها و تاكتيك‌هايى را كه در اين حمله بكار خواهد برد، شناسايى كنيم. سپس با دقت، نيروهاى خودى و راه‌هاى مقابله با تهاجم دشمن را مورد بررسى قرار دهيم. در اين صورت‌ مى‌توانيم اميدوار باشيم كه در اثر احاطه بر همه جوانب مبارزه، فريب دشمن را نخواهيم خورد و به پيروزى در برابر او دست خواهيم يافت. اكنون در بحث «تهاجم فرهنگى» نيز نخست بايد منظور از «فرهنگ» و معناى «تهاجم» روشن گردد. پس از آن، وجود چنين تهاجمى به جامعه اسلامى امروز ما نفياً و اثباتاً بررسى شود. سپس جريان و يا گروه‌هاى مهاجم، زمان تهاجم و همچنين هدف، انگيزه و شيوه هاى آنان مورد شناسايى قرار گيرد.

* رابطه فرهنگ و تكنولوژي
در اين بحث، لازم است كه رابطه ميان فرهنگ و تكنولوژى نيز مورد بررسى واقع شود و روشن گردد كه آيا با توجه به ضرورت هاى زمان، اصولا مقابله با تهاجم فرهنگى امكان پذير است؟ و همچنين روشن شود كه تفاوت ميان ترويج فرهنگ و جذب آن با تحميل و تهاجم فرهنگى چيست و آيا ترويج يك فرهنگ نيز در همه حال، امرى نامطلوب و ناپسند است؟
قبل از ورود به اصل موضوع، لازم است كه درباره تعدادى از اين پيش فرض‌ها، بطور مختصر توضيح بدهيم و چهارچوب بحث را دقيقاً مشخص نماييم. البته بيان تفصيلى هر يك، در جاى مناسب خواهد آمد:
مفهوم واژه «فرهنگ» از مفاهيم بسيار پيچيده است و به رغم تعاريف بى شمارى كه درباره آن بيان شده، تاكنون تعريف روشن و جامعى از آن ارائه نشده است. با اين همه، منظور ما از آن در بحث «تهاجم فرهنگى» عبارت از مجموعه‌اى از مايه هاى فكرى و ارزشى است كه در رفتار اختيارى و اجتماعى انسان اثر‌ مى‌گذارد. اين مجموعه داراى عناصر متعددى است كه در جاى خود، مورد شرح و بررسى قرار خواهند گرفت.
كلمه «تهاجم» از واژه‌هايى است كه از نظر لغوى معناى مشاركت طرفينى دارند، ولى اين معنا مراد نيست و حتى در استعمالات رايج عرف نيز، به معنى هجوم يك طرفه آمده است.
اگر چنين نباشد، اعتقاد كسانى كه اساساً اصطلاح «تهاجم فرهنگى» را يك لفظ بدون مصداق‌ مى‌دانند و جريانات امروز را نشرو تبادل فرهنگى‌ مى‌پندارند، با معناى طرفينى «تهاجم» سازگارتر است؛ در حالى كه به وضوح مشاهده‌ مى‌كنيم كه فرهنگ مهاجم، يك فرهنگ سلطه جو است كه با اهداف خاصى در جهت بسط سيطره خود، برنامه ريزى و تلاش‌ مى‌كند و همانگونه كه سردمداران و انديشه گران كنونى آن اظهار كرده‌اند قصد دارد كه جهان را به «دهكده واحد جهانى» بر اساس مبانى و ارزش‌هاى اومانيستى مبدل سازد.
بنابراين، معنى تهاجم با غافلگيرى و تحميل توام است و علت آنكه اين كلمه در عرف ما ارزش منفى دارد، اين است كه دشمن‌ مى‌خواهد باورها و ارزش‌هاى معتبر و متعالى را از جامعه ما بربايد وبه جاى آن، باورهاى نادرست و ارزشهاى منفى را بر ما تحميل كند.
درباره رابطه فرهنگ و تكنولوژى ـگرچه تاكنون رشد تكنولوژى به ميزان زيادى در بالا رفتن سلطه فرهنگى بيگانگان، تأثير داشته است اما در واقع، پذيرش آن ذاتاً‌ مى‌تواند بدون هر گونه وابستگى فرهنگى صورت گيرد. بنابراين على رغم تصور عده‌اى از دست اندركاران مسائل فرهنگى، كه نسبت به تعريف فرهنگ و ارزشيابى آن، در مغالطات لفظى و به هر حال در دام حيله هاى شيطانى گرفتار شده‌اند، منظور ما از مبارزه با تهاجم فرهنگى، نفى هر گونه نوگرايى و پشت پا زدن به ابزارهاى مدرن فرهنگى و نيز تجديد حيات هر گونه آداب و سنن قديمى نيست، بلكه با توجه به ارزشيابى ما از فرهنگ، هدف اصلى مقابله، در جهت حفظ و تحكيم مبانى و اركان فرهنگ جامعه، يعنى اعتقادات و ارزش‌هاى والاى اسلامى، شكل‌ مى‌گيرد و اين، دقيقاً همان چيزى است كه دشمنان ما، با همه سرمايه گزارى‌ها و امكانات و ترفندهاى خود، تلاش بىوقفه‌اى را در جهت تخريب و انهدام آن به كار‌ مى‌برند و با انواع تيرهاى زهرآگين، نسل‌هاى آينده را، آماج حملات پياپى خود قرار‌ مى‌دهند.
در چنين شرايطى كه تكنولوژى بويژه در بخش ارتباطات ماهواره‌اى، حملات رعد آساى استكبار جهانخوار را سرعت بخشيده و ديوانه وار راه خود را‌ مى‌پويد، به عنوان يك وظيفه الهى، بر فرد فرد امت اسلامى واجب است كه در يك بسيج همگانى بپاخيزند و توطئه جهانى مستكبرين را عليه اسلام و مصالح مسلمين خنثى نمايند.
از مجموع آنچه گذشت، پاسخ سؤال پايانى نيز در مورد تفاوت ترويج فرهنگ با تحميل آن به دست‌ مى‌آيد واضح است كه تلاش غرب در گسترش شبكه‌هاى ارتباطى و خبرى، به منظور آن است كه سليقه‌ها، معيارها و الگوهاى رفتارى و اخلاقى خود را در قالب فيلم‌ها، شوهاى تلويزيونى و ديگر برنامه‌هاى سرگرم كننده مبتذل، در سراسر كره زمين و به تمام بشريت تحميل كند و اين نيست مگر آنكه در زير آن، اهداف شيطانى سودجويانه نهفته است. در حالى كه ترويج فرهنگ سالم، دور از هر گونه دسيسه و با پشتوانه‌اى كه از حقيقت دارد، با اهداف الهى انجام‌ مى‌شود. بنابراين ترويج هر فرهنگى يك امر ناپسند تلقى نمى‌شود و علت اساسى مخالفت ما با فرهنگ مهاجم غرب، آثار ضدالهى و ضد معنوى آن است كه به عنوان يك بار منفى، در آن به وجود آمده است.
گذشته از اين، مغرب زمين به اعتراف مورّخان و دانشمندانش، قرنها تحت تأثير فرهنگ عظيم اسلامى بوده است، به طورى كه هنوز نيز آثار آن باقى است وحتى در تمدن كنونى خود، مديون درخشش نيروهاى خارق العاده مسلمان در بسيارى از علوم و فنون‌ مى‌باشد. زيرا جنگهاى صليبى كه موجب ارتباط نزديك اروپاييها با مسلمين شد، على رغم خسارات فراوانى كه به طرفين وارد كرد، موجب انتقال فرهنگ اسلامى و شرقى به اروپا گرديد.

گوستاو لوبون در كتاب «تمدن اسلام و عرب»‌ مى‌نويسد:
«تا مدت پانصد سال، مدارس اروپا روى كتاب‌ها و مصنفات مسلمين داير بود، همانها بودند كه اروپا را از لحاظ علم و عمل و اخلاق تربيت كرده، داخل در طريق تمدن نمودند ...»
آرى دانشمندان منصف غرب، از صدور فرهنگ اسلامى به جوامع اروپايى تمجيد نيز نموده‌اند؛ بنابر اين كسى كه امروز بر صدور انقلاب اسلامى ما به آن سوى مرزها، نام تهاجم‌ مى‌نهد و بدين وسيله‌ مى‌خواهد غارتگرى و سلطه فرهنگى جنايتكاران را توجيه كند و شعله خشم مسلمانان غيور را عليه روش استكبارى آنان خاموش سازد، بدون ترديد فرق پاكى را با ناپاكى قبول ندارد!
تاكنون در اين مقدمه، به نكاتى پيرامون تعريف فرهنگ و تهاجم، اثبات وجود تهاجم فرهنگى، انگيزه و هدف تهاجم و مسائل ديگرى اشاره كرديم. بايد دانست كه به اعتقاد ما، در جامعه‌اى كه اسلام به طور كامل تحقق و حاكميت يافته باشد، سلسله‌اى از شناختها و باورها و همچنين ارزش‌هاى اخلاقى ـ اجتماعى مورد قبول اسلام وجود دارد كه داراى يك شيوه رفتارى منسجم و هماهنگ‌ مى‌باشد. اين شناخت‌ها و ارزش‌ها به علاوه رفتارهايى كه داراى انسجام كامل بوده و دقيقاً ناشى از همان شناخت‌ها و ارزش‌ها‌ مى‌باشد، فرهنگ اسلامى را تشكيل‌ مى‌دهند.
چنانچه گفتيم، اين مربوط به جامعه‌اى است كه اسلام در آن بطور كامل متحقق شود، بنابر اين اگر فرهنگ برخى از جوامع اسلامى، از اين هماهنگى و انسجام رفتارى برخوردار نيست، علت آن آميختگى و ناخالصى است كه در اثر نفوذ عناصر فرهنگ بيگانه، در فرهنگ اسلامى صورت‌ مى‌گيرد و نتيجتاً اينگونه جوامع را داراى فرهنگى التقاطى‌ مى‌سازد كه اين دوگانگى، با وحدت اسلام و يكپارچگى فرهنگ اسلامى هرگز سازگار نيست.
پاسخ
#4
خبرگزاری فارس: مؤسس مركز اسلامي انگليس گفت: جنگ فرهنگي يكي از قديمي‌ترين نوع جنگ‌ها در جهان است و امروز‌ه به علت توسعه تكنولوژي در شديد‌ترين شكل موجود در جهان امروز در حال وقوع است.
خبرگزاری فارس: «جنگ فرهنگي» از قديمي‌ترين نبردها در جهان است

حجت‌الاسلام والمسلمين محسن اراكي عضو شوراي جهاني اهل‌بيت(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار آيين و انديشه در مورد جنگ فرهنگي، اظهار داشت: جنگ فرهنگي يكي از قديمي‌ترين نوع جنگ‌ها در جهان است و امروز‌ه به علت توسعه تكنولوژي در شديد‌ترين شكل موجود در جهان امروز در حال وقوع است.
وي افزود: آنچه هويت انسان‌ها را نشكيل مي‌دهد، فرهنگ انسان‌هاست و جنگ بين انسان‌ها در واقع نتيجه تضاد فرهنگ‌هاست كه به جنگ منتهي مي‌شود.
اراكي بابيان اينكه در جهان كنوني به دليل اينكه امكان نشر فرهنگ‌ها تسهيل شده و قدرت گسترش فرهنگ‌ها افزايش پيدا كرده است، گفت: آنچه ملت‌ها را متمايز مي‌كند فرهنگ‌هاست و در منابع ديني نيز تاكيد شده كه فرهنگ سازنده هويت است.
وي گفت: مطابق سخنان حضرت امير(ع) جوامع با توجه به باور‌هاي فرهنگي و متضاد شكل مي‌گيرند و در قرآن كريم آيات فرواني از جمله آيه «إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» تاكيد به هويت انسان‌ها دارد.
عضو شوراي جهاني اهل‌بيت(ع) با بيان اينكه اهل فكر و انديشه در مورد جنگ فرهنگي اتفاق نظر دارند، تصريح كرد: اگر به واقعيت فرهنگي كشور خودمان توجه كنيم، نشان از تهاجم فرهنگي را مي‌توان مشاهده كرد.
وي افزود: با توجه به اين همه واقعيت‌هاي كه در كشور ما موجود است، چگونه مي‌توان چشم به روي واقعيت‌ها بست؟ اين درحالي است كه فرهنگ غربي ـ به عنوان فرهنگ مركز و فرهنگ‌هاي ديگر ـ به عنوان فرهنگ پيراموني حمله مي‌كند.
اراكي گفت: دانشمندان شرقي و غربي در مورد اصل جنگ فرهنگي با هم اشتراك نظر دارند و جنگ فرهنگي ديگر جزو بديهات مسلم محسوب مي‌شود و درگيري امروز جهان جنگ جهان مادي و جهان الهي است و سخناني نظير اينكه جنگ فرهنگي نداريم سخن درستي نيست.
وي در پايان خاطرنشان كرد: يكي از مهم‌ترين ابزار جنگ فرهنگي اغفال جبهه مقابل است تا آن جبهه خود را براي جنگ فرهنگي آماده نكند و رويه منفعل در پي گيرند و در حال حاضر اين ترس وجود دارد چنينن سخنان ناشي از القائات دشمن باشد.
پاسخ
#5
خبرگزاری فارس: مدیرعامل خبرگزاری فارس‌ گفت: کسی که جنگ فرهنگي و جنگ نرم را باور نداشته باشد‌، آرايش سياسي و فرهنگی جهان را نشناخته‌ است و نمي‌تواند دنیا را اداره کند.
خبرگزاری فارس: کسی که جنگ فرهنگی را باور نکند‌، دنیا را نمی‌شناسد

به گزارش خبرگزاري فارس از كرمانشاه،‌ سید نظام‌الدین موسوی در جلسه تودیع و معارفه سرپرست خبرگزاري فارس در كرمانشاه افزود: براي پيروزي در جنگ فرهنگي لازم است كه مسئولان‌، اين جنگ را باور داشته باشند و صحنه و عرصه آن را به دقت بشناسند.
مدير‌عامل خبرگزاري فارس با اشاره به مبارزه عظيمي که در عرصه فرهنگ وجود دارد، اضافه کرد: امروز شاهد جنگ نرم و فرهنگي هستيم كه از طرف آمريكا و قدرت‌هاي غربي عليه اسلام و اسلامگرايان آغاز شده و اکنون در سطح منطقه رویارویی و نبرد دو اراده و مکتب لیبرال دمکراسی و ‌اسلام‌گرایی‌ کاملا مشهود است.
وي با اشاره به اینکه رسانه‌ها‌ در خط مقدم اين نبرد سنگین قرار دارند، خاطرنشان کرد: بعد از فتنه انتخابات سال 88‌، رسانه‌هاي غربي تحولات ايران را با بزرگ‌نمايي يا در بعضي از موضوعات با كوچك‌نمايي براي جهانيان به تصوير كشيدند و احساس آنها بر اين بود كه ايران به پايان راه رسيده است.
مدیرعامل خبرگزاری فارس تصریح کرد: رسانه‌هاي غربي از مدت‌ها پيش از انتخابات‌، اين جنگ فرهنگي را براي ايران برنامه‌ريزي كرده بودند.
وي اضافه كرد: در نیمه دوم قرن بیستم بين دو قطب غرب و شرق يا دو بلوک ليبراليسم و ماركسيسم از منظر نظامي موازنه قوا برقرار بود و چون هیچ یک از دو بلوک توان حذف دیگری را با تهاجم نظامی نداشتند‌، رقابت میان آنها به جنگ فرهنگي يا همان جنگ معطوف شد و نهایتا آنچه موجب از پای درآمدن اردوگاه سوسیالیسم و بلوک شرق شد‌، علاوه بر کاستی‌های درونی این مکتب‌، جنگ فرهنگی همه‌جانبه‌ای بود که از سوی اردوگاه غرب و رسانه‌های وابسته به آن سامان داده شده بود.
موسوی ادامه داد: امام خميني (ره) در نامه‌ معروف خود به گورباچف پيش‌بيني كرده بودند كه مشكل‌ شوروي سابق اقتصادي نيست. بلكه بي‌خدايي و نداشتن تكيه‌گاه معنوي است كه باعث شده تا صداي خرد شدن استخوان‌های ماركسيسم به گوش برسد.
وي تصريح كرد: بعد از فروپاشي شوروي سابق‌، تصور تئوریسین‌های آمریکایی و غربی اين بود كه نظم نوين جهان به سركردگي آمريكا شكل گرفته است؛ به گونه‌اي كه افرادی مانند فوکويا‌ما با اعلام اينكه تاريخ به پايان رسيده است و ديگر شاهد مبارزه بين ايدئولوژي‌ها نخواهيم بود‌؛ ليبرال دموكراسي را پايان تاريخ دانستند.
موسوی افزود: اما طولي نكشيد كه تئوريسن‌هاي آمريكايي و سران ايالات متحده فهميدند كه نظم نهایی مبتنی بر ليبرال دموكراسي حاصل نخواهد شد چون رقيبی جدی چون مكتب اسلام و يا به تعبير آنها اسلام سياسي وجود دارد و در صحنه است.
وي‌ با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري مبنی بر اینکه اتفاقاتي كه در جهان اسلام به وقوع پيوسته‌ «بيداري اسلامي» است، افزود: حركت‌ها و قیام‌های بزرگ منطقه از محل نماز جمعه شروع مي‌شود و با شعارهای اسلامي تداوم مي‌يابد و در نهايت به پيروزي مي‌رسد و اين مفهومي جز بازگشت مردم منطقه به هویت اسلامي ندارد.
مدير‌عامل خبرگزاري فارس با اشاره به اتفاقات رخ داده در کشورهایی نظير تونس و مصر تصريح كرد: رسانه‌های غربی در صدد القای این نکته‌اند كه قیام‌های مردم این کشورها صرفا ناشي از مشكلات اقتصادي است؛ اين البته بخشی از واقعیت است اما دليل و منشا اين فقر مردمي چيست و مسئول فقر در این کشورها چه كسي است.
وي خاطرنشان كرد: دولت سرنگون شده مصر دومين كشور دريافت كننده كمك‌هاي آمريكا و رژيم صهيونيستی و متحد استراتژیک آنها بود و لذا اگر فقری در این کشور وجود دارد به علت تسلط كامل آمريكا بر آن است.
موسوي ادامه داد: دولت تونس که بويي از مردم‌سالاري و دموكراسي نبرده بود و كاملا مورد حمايت آمريكا و رژيم صهيونيستی بوده‌، ويترين اقتصادي غرب در شمال آفريقا شناخته می‌شد و اگر مردم آن از فقر می‌نالیدند به دلیل استیلای اقتصاد غربگرایانه بود.
وي اضافه كرد: قطعا بخشی از ریشه‌های قیام‌های مردم منطقه ، اعتراض به فقر، فساد و تبعیض حاکمان مستبد و غرب‌گراست اما علت واقعی خودآگاهی مردم و بازگشت آنها به خویشتن و هویت اسلامی است.
مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه تصریح کرد: در این تحولات عظیم که در یک سوی آن اراده ملت‌های بیدار شده مسلمان و در طرف دیگر‌، مداخله جویان غربی و دیکتاتورهای وابسته به آنها قرار دارند‌؛ نقش رسانه‌ها یک نقش اساسی است.
وی تصریح کرد: البته باید با کمال تاسف گفت که نقش رسانه‌های وابسته به آمریکا و صهیونیسم در این رویارویی‌، گسترده‌تر و پیچیده‌تر است‌، هرچند این توان رسانه‌ای غربی‌ها در مقابل اراده ملت‌ها تاکنون نتوانسته است کاری جدی از پیش ببرد.
موسوي در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر این‌که در حوزه مسائل داخل کشور نیز رسانه‌ها بايد زبان گوياي مردم باشند، افزود: يكي از وظايف مهم رسانه‌ها بيان مشكلات مردم و تاليف مطالبات مردم و انتقال آن به مسئولان است و مسئولان نباید از رسانه‌ها صرفا انتظار تمجید داشته باشند.
وی تاکید کرد: انتقاد منصفانه و انعکاس واقع‌بینانه پیشرفت‌ها و نقاط مثبت‌، تعهد اجتماعی رسانه‌هاست و مسئولان باید با ارتقای روحیه نقد‌پذیری‌، رسانه‌ها را در ایفای این کار ویژه‌ها یاری کنند.
مدير‌عامل خبرگزاري فارس با اشاره به اينكه بايد رسانه‌ها شناسنامه‌دار و قانوني حمایت شوند‌، گفت: اگر رسانه‌هاي رسمي و شناسنامه‌دار تقویت شوند و مسئولان با سعه صبر انتقادات سازنده آنها را بشنوند‌، کسی به دنبال وبلاگ‌ها و سایت‌های بی‌شناسنامه و اخبار و شایعات بي‌پايه و اساس آنها نخواهد رفت.
موسوي با اشاره به دو استراتژي مهم خبرگزاري فارس‌، تصریح‌ كرد: اولین راهبرد‌، حرکت به سمت تاثير‌گذاري منطقه‌اي است.
وی افزود:‌ با اینکه جمهور‌ی اسلامی ایران تاثیر سیاسی و نفوذ معنوی بسیار خوبی در منطقه دارد اما‌ رسانه‌های ما تاثیر منطقه‌ای ندارند.
مدیرعامل خبرگزاری فارس ادامه داد: امرو‌زه حداقل در خاور‌میانه هیچ اقدام و حرکتی بدون همراهی ایران میسر نیست و این نشان از تا‌ثیر سیاسی و نفوذ معنوی ایران در منطقه دارد اما قدرت و تاثیر رسانه‌ای ما در منطقه چنین عمق و بردی ندارد.
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری سایر کشورهای منطقه در حوزه رسانه‌ای تاکید کرد‌: کشور‌هایی در منطقه هستند که هیچ‌گونه توان سیاسی و اجتماعی ندارند‌ ولی از طریق رسانه‌های منطقه‌ای خود تا‌ثیر‌گذار هستند‌، اما ایران آژانس‌ها و شبکه‌های خبری تاثیرگذار را در منطقه‌ ندارد.
مدیر‌عامل خبر‌گزاری فارس با اشاره به حضور رسانه‌ای غربی‌ها در منطقه در کشور های همسایه‌ ایران گفت: در کشوری مثل تاجیکستان که اهمیت راهبردی برای آمریکا هم ندارد‌، رادیو آزادی وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا مجموعه‌ای رسانه‌ای با ظرفیت 40 نفر ایجاد کرده و این نشان دهنده سرمایه‌گذاری عظیم غربی‌ها در حوزه جنگ نرم در منطقه ماست و مسئولان ما باید برای مقابله با این جنگ همه‌جانبه‌، رسانه‌های تاثیرگذار ایرانی را تقویت کنند تا آنها نیز بتوانند همسو با منافع ملی کشورمان در منطقه ایفای نقش کنند.
موسوی راهبرد دیگر خبرگزاری فارس را ارتقای کیفی دفاتر نمايندگي خبرگزاري فارس در استان‌ها ذکر کرد و افزود: تحقق عدالت اقتصادی و اجتماعی بودن تحقق عدالت رسانه‌ای میسر نیست و باید به گونه‌ای جهت‌گیری رسانه‌های ما تغییر یابد که آنها آینه تمام‌نمای همه ایران باشند.
وی در پایان با تشکر از زحمات و تلاش‌های رسول شکری‌نیا سرپرست سابق‌ نمایندگی خبرگزاری فارس در استان کرمانشاه طی سال‌ها تصدی مسئولیت خود‌، برای زهره رضایی سرپرست جدید این نمایندگی آرزوی موفقیت کرد و از مسئولان استانی خواست تا مثل گذشته با تعامل مثبت‌، وی را در انعکاس دقیق و منصفانه تحولات و رخدادهای استان یاری کنند.
پاسخ
#6
معاون فرهنگي و بسيج اجتماعي سپاه گفت:میلیون ها بسیجی در جنگ سایبری با دشمن فعالند اما در سپاه واحدی با این عنوان نداریم و اگر روزی چنین ساختاری شکل بگیرد با افتخار اعلام می کنیم.

به گزارش فارس؛ حميدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگي و بسيج اجتماعي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در نشست خبري كه صبح امروز (جمعه) در خصوص ماموريت‌هاي سپاه در حوزه فرهنگي و جنگ نرم برگزار شد، گفت:‌ ظهور و وقوع انقلاب اسلامي نمادي از پيروزي امام (ره) و امت درنبرد فرهنگي با غرب و شرق بود.

وي افزود: در دوران دفاع مقدس پيروزي در نبرد فرهنگي زمينه‌ساز پيروزي در نبرد سخت شد و امام (ره) فرهنگ جهاد و روحيه شهادت‌طلبي را در جوانان حاكم كرد. ايشان حتي جنگ سخت را به نوعي جنگ عقيده و فرهنگي مي‌دانستند.

* شاهد پيروزي انقلاب اسلامي ايران در عرصه هاي جهاني هستيم

مقدم‌فر با اشاره به تحولات اخير در جهان تاكيد كرد: شعارهاي آزاديخواهانه مردم جهان عليه ديكتاتورها در سنگر مساجد و نماز جمعه‌ها صورت مي‌گيرد و اكنون پيروزي انقلاب اسلامي در صحنه جهاني در عرصه فرهنگي را شاهديم.

وي با بيان اينكه مهمترين عرصه رويارويي انقلاب اسلامي در مقابل استكبار عرصه فرهنگي است، اظهار داشت: ناتواني جبهه استكبار از خاموش كردن نور روشنگر پيام اسلامي پس از بكارگيري همه حربه‌ها باعث شد آنها تكنيك‌هاي جديد و نرم را در ابعاد مختلف براي مقابله با انقلاب اسلامي در جنگ خود وارد و از آن استفاده كنند.

معاون فرهنگي و بسيج اجتماعي سپاه در ادامه تصريح كرد: تهاجم فرهنگي، شبيخون فرهنگي، ناتوي فرهنگي و بالاخره جنگ نرم راهبردهاي غرب براي مقابله با انقلاب هم در داخل و هم خارج از كشور است و البته اتخاذ شيوه جنگ نرم از روي توان دشمن نيست. بلكه از روي عجز و ناتواني آنهاست.

وي افزود: جنگ نرم و مقابله فرهنگي دشمن عليرغم پيچيدگي‌ها به حدي گسترده و لجام گسيخته شده كه به راحتي مي‌توان آن را مشاهده كرد. دشمن با استفاه از اينترنت، ماهواره و شيوه‌هاي مختلف ورود پيدا كرده و افكار و انديشه‌هاي مردم را هدف قرار داده تا اراده مردم را در دست بگيرد و نور انقلاب را خاموش كند.

* دشمن به دنبال ايجاد گسست بين مردم و مسئولين نظام است

مقدم‌فر با اشاره به اهداف دشمن از بكارگيري جنگ نرم گفت: ايجادگسست بين مردم و نظام و مسئولين و ممانعت از الهام‌بخشي انقلاب در ميان ملل و مردم آزاديخواه جهان از اهداف دشمن است و نخبگان، مسئولان، روشنفكران و بدنه اجتماعي جامعه مورد آماج اين تهاجم هستند.

وي با بيان اينكه موفقيت دشمن در عرصه فرهنگي، زمينه‌ساز موفقيت در عرصه جنگ سياسي و اقتصادي خواهد بود، تاكيد كرد: امروز سپاه با درك اين حقيقت كه تهديدات در شكل جديدي ظهور و بروز پيدا كرده است خود را آماده مقابله بااشكال نوين تهديد در جامعه كرده و همواره در حال آماده سازي است.

معاون فرهنگي و بسيج اجتماعي سپاه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در خصوص پيش‌برندگي انقلاب توسط سپاه گفت: سپاه بدنبال اين است كه به صورت سريع و جهشي به حركت خود در عرصه‌هاي مورد نياز بپردازد و در كنار بسيج يعني ميليون‌ها نيروي انقلابي كه آماده پيش برندگي انقلاب هستند، براي ورود به عرصه‌هاي مختلف تلاش مي‌كنند.

مقدم‌فر ادامه داد: از هر نقطه و عرصه‌اي كه دشمن بخواهد ورود پيد كند و به نظام آسيب برساند اين وظيفه نيروهاي انقلابي است كه در آن عرصه ورود پيدا كنند و از انقلاب دفاع كنند.

وي در ادامه نشست خبري با اشاره به برخي اظهار نظرها در خصوص باور جنگ نرم و فرهنگي اظهار داشت: ما در برابر جنگ فرهنگي قرار داريم و آغازگر جنگ فرهنگي نيستيم حتي به دنبال آن نيز نبوده‌ايم اما در حال حاضر ما در مقابل جنگ فرهنگي دشمن هستيم و مقابله با آن بايد از جنس خودش باشد.

معاون فرهنگي و بسيج اجتماعي سپاه افزود: دشمن مدام به دنبال تهاجم به عرصه‌هاي مختلف فرهنگي كشور است و ما بايد مجاهدانه مقابل آن بايستيم و نبايد فريب ادبيات دشمن را بخوريم. آمريكا به هيچ وجه از كلمه جنگ نرم استفاده نمي‌كند بلكه از عبارت قدرت نرم استفاده مي‌كند واعلام مي‌كند كه بايد از آن بهره ببرد.

وي افزود: زماني كه اوباما جنگ نرم را آغاز كرد در كنار آن جنگ هوشمند ظهور كرد كه باز هم آنها از آن به عنوان قدرت هوشمند نام مي‌برند در حالي كه يك جنگ تمام عيار را در مقابل ما رقم زده‌اند.

معاون فرهنگي و بسيج اجتماعي سپاه با بيان اينكه امروز با استعمار فرانوي دشمن مواجهيم، اظهار داشت: آنها به جاي اشغال سرزمين افكار، انديشه‌ها، باورها و قلوب مردم را تسخير مي‌كنند و امروز به قدري تهاجم و جنگ فرهنگي بديهي شده كه برخي كشورهاي اروپايي و غيراروپايي مانند فرانسه و كانادا هم به آن اذعان دارند و مسئولان فرانسه در اين خصوص مي‌گويند آمريكا به صورت بيرحمانه تهاجم فرهنگي مي‌كند و مي‌خواهد ارزش‌هاي خود را در دنيا حاكم كند.

مقدم‌فر ادامه داد: امروز دنيا هم متوجه اين حقيقت شده است و اين خيلي ساده‌لوحانه است كه ما جنگ نرم و جنگ فرهنگي را باور نداشته باشيم حتي در آموزه‌هاي ديني ما هم به جنگ فرهنگي اشاره شده است كه نمونه آن اين آيه است: "از كافران پيروي نكن و با آنها با قرآن جهاد كن. جهاد بزرگ". كه عموم مفسرين، جهاد كبير را جهاد فرهنگي مي‌دانند.

وي تاكيد كرد: حال چه طور مي‌توانيم جنگ فرهنگي را انكار كنيم در حالي كه در قران، روايات و كلام امام خميني(ره) به اين موضوع اشاره شده است.

معاون فرهنگي و بسيج اجتماعي سپاه در خصوص شرايط قرآن و آموزه‌هاي ديني در خصوص جهاد گفت: هر گاه در حركتي تلاش فراواني صورت گيرد به آن جهاد مي‌گويند. همچنين حركتي كه در برابر دشمن باشد. كه در جهاد اقتصادي، فرهنگي ،سياسي و در كل جنگ نرم قيدي كه آموزه‌هاي ديني ما دارند اين است كه دشمن در آن عرصه عليه ما دشمني كرده باشد و با ادله‌هاي موجود نمي‌توان جنگ فرهنگي دشمن را انكار كرد.

* حتي نوجوانان بسيجي هم وجود جنگ فرهنگي را درك كرده اند

مقدم‌فر بابيان اينكه امروز اقتصاد ما هدف گرفته شده است، افزود: دشمن با استفاده از تحريم و موضوع هدفمندي يارانه‌ها به دنبال ضربه زدن به نظام جمهوري اسلامي است و اگر ما در عرصه اقتصادي تلاش كنيم‌ قطعا نام آن جهاد اقتصادي است.

وي در ادامه با اشاره به مثالي از ابتداي انقلاب اظهار داشت: قبل از اينكه جنگ به طور رسمي آغاز شود صدام به صورت مقطعي به مرزها حمله مي‌كرد و آرايش نظامي مي‌گرفت وعليرغم هشدار فرماندهان بني‌صدر اين موضوع راجدي نمي‌گرفت تا زماني كه بخش‌هايي از سه استان ما توسط عراق اشغال شده بود و تعداد زيادي شهيد داديم.

مقدم‌فر افزود: بايد به مسئولين گفت مراقب باشند انكار و غفلت از جنگ فرهنگي صدمات جبران ناپذيري براي ما دارد و راه مقابله هوشمندانه با دشمنان را سد مي‌كند.

معاون فرهنگي و بسيج اجتماعي سپاه با بيان اينكه انكار جنگ فرهنگي ناشي از غفلت است، تاكيد كرد: اين موضوعات باعث تضعيف انقلاب و آسيب‌پذيري نظام مي‌شود. امروز حتي نوجوانان بسيجي كشور هم به خوبي عرصه فرهنگي و جنگ نرم دشمن را درك كرده‌اند. حال چه طور است مسئولين جنگ فرهنگي را انكار مي‌كنند.

* در سپاه ارتش سایبری نداریم اما اگر ایجاد شود با افتخار اعلام می کنیم

وي در بخش ديگري از اين نشست خبري با اشاره به خبرهاي منتشر شده پيرامون ارتش سايبري و انتساب آن به سپاه گفت: در ساختار سپاه چيزي به عنوان ارتش يا سپاه سايبري نداريم اما سپاه و بسيج در داخل خود ميليونها بسيجي دارد كه اين بسيجيان بخش قابل توجهي از مردم و تكليف‌گرا هستند.

مقدم‌فر ادامه داد: امروز اگر بسيجيان احساس مي‌كنند جنگ سايبري عليه كشور وجود دارد، ده‌ها ارتش عليه جنگ سايبري دشمن تشكيل مي‌دهند كه اين امر صورت گرفته و سپاه افتخار مي‌كند كه ميليون‌ها بسيجي در خود دارد كه در عرصه‌ سايبري از امنيت كشور دفاع مي‌كند و گاهي يك بسيجي متعهد كه تنهايي توانسته عليه يك ارگان سايبري اسرائيل اقدام كند و موفق شود.

معاون فرهنگي و بسيج اجتماعي سپاه ادامه داد: البته اگر روزي بتوانيم اين افراد را سازماندهي كنيم و ساختاري براي آنها در سپاه داشته باشيم اين موضوع را با افتخار اعلام مي‌كنيم.

وي با اشاره به اقدامات دشمن در عرصه جنگ سايبري خاطرنشان كرد: تنها جايي كه آمريكا از كلمه جنگ استفاده مي‌كند جنگ سايبري است و يكي از مهمترين ارگان‌هاي خود را مامور اين حوزه كرده است.
همچنين رژيم صهيونيستي چندين يگان سايبري با هدف ضربه زدن به ايران تشكيل داده است.

معاون فرهنگي و بسيج اجتماعي سپاه تاكيد كرد: به عنوان مثال ويروس استاكس نت مي‌توانست نيروگاه بوشهر را از پاي درآورد اما با هوشمندي و تلاش متخصصان كشور ناكام ماند و مشخص است كه اين ويروس توسط دشمنان ما ساخته شده است و امروز همه اذعان دارند جنگ سايبري مي‌تواند از جنگ سخت، سخت‌تر و خساراتش بيشتر باشد.

* تلاش دشمن براي هك كردن سايتهاي موثر نظام

مقدم‌فر با اشاره به اتفاقات پس از انتخابات رياست جمهوري و فتنه 88 گفت: فتنه 88 تجلي جنگ نرم دشمن در عرصه‌هاي مختلف بود. آنها براي حك كردن سايت‌هايي نظير صدا و سيما، خبرگزاري فارس، سايت مقام معظم رهبري و ديگرخبرگزاري‌هاي مؤثر دست به هر اقدامي مي‌زدند كه در اين راستا يكي از مسئولين ارتش سايبري اسرائيل گفته "كامپيوترها و صحفه كليدها جديدترين سلاح‌هاي ما و تويتر و شبكه‌هاي اجتماعي تازه‌ترين منابع اطلاعاتي ما هستند."

وي با بيان اينكه معاونت فرهنگي و اجتماعي ستاد كل سپاه جنبه راهبردي واستراتژيك دارد، تاكيد كرد: ماموريت اصلي سپاه مبارزه با جنگ نرم و فرهنگي دشمنان است. لذا وجود ساختار در خصوص مهندسي فرهنگي استراتژيك و تهيه دكترين و انجام عمليات و اقدام فرهنگي ضروري ديده شده و به دنبال استفاده از ظرفيت فرهنگي بسيج و جامعه هستيم.

* يكي از دلايل بروز فتنه 88، غفلت مسئولين بود

معاون فرهنگي و بسيج اجتماعي سپاه در بخش ديگري از اين نشست خبري با بيان اينكه يكي از نكاتي كه باعث شد فتنه 88 رقم بخورد، غفلت مسئولين بود، اظهار داشت: مقام معظم رهبري در تاريخ 8/8/ 88 در حرم مطهر امام رضا (ع) هشدارهايي دادند ولي مسئولين به خوبي متوجه نشدند و آن حوادث پيش آمد. امروز هم ما با هشدارهاي فراواني از سوي مقام معظم رهبري مواجه هستيم و سپاه به سهم خود مواجهه هوشمندانه با جنگ فرهنگي دشمن را وظيفه مي‌داند و اعتقاد دارد كه گام به گام با هدايت‌هاي مقام معظم رهبري حركت كند.

مقدم فر با بيان اينكه تسامح و تساهل در عرصه فرهنگي به هيچ وجه پذيرفته شده نيست، اظهار داشت: بايد كاري كرد كه دشمن فرصت پيدا نكند تا بتواند اتفاقاتي نظير فتنه 88 را مجددا رقم بزند و يكي از اصلي‌ترين راه‌هاي مقابله با جنگ فرهنگي، بصيرت‌افزايي، اطلاع رساني و كار فرهنگي صحيح و به جا است.

وي در ادامه با بيان اينكه سپاه وبسيج به دنبال ترويج فرهنگ عفاف و حجاب هستند، گفت: مسئولين بايد توجه كنند علاوه بر اقدامات ايجابي و جلوگيري از تخلفات كار موثري در جهت ترويج فرهنگ ناب اسلامي انجام دهند. دشمن به دنبال اين است كه قشر جوان ما را با مواد مخدر و محيط‌هاي آلوده از نظر فرهنگي و اعتقادي از بين ببرد كه بسيجيان مي‌توانند با كارهاي فرهنگي در اين حوزه موثر باشند.

* عملكرد دولت در خصوص جنگ فرهنگي رضايت بخش نيست

معاون فرهنگي و بسيج اجتماعي سپاه در خصوص اقدامات دولت در عرصه فرهنگي تاكيد كرد: تلاش دولت در خصوص جنگ فرهنگي رضايت‌بخش نيست و انتظارات اقدامات فرهنگي كه از دولت‌هاي ارزش‌ مدار نهم و دهم مي رفت، محقق نشده است.

مقدم‌فر افزود: در حال حاضر شاهد برگزاري دادگاه افرادي هستيم كه در كانون‌هاي فرهنگي وظيفه حفظ و حراست از ميراث فرهنگي كشور را داشتند اما دچار تخلفاتي شده‌اند.

وي با بيان اينكه در عرصه فرهنگي در دو حوزه تلاش مي‌كنيم، گفت: دفع تهديدات و از بين بردن آسيب‌هاي داخلي و تبيين ارزش‌هاي اسلامي از حوزه‌هاي عنوان شده است. و ما در حال تهيه دكترين و نقشه ومهندسي فرهنگي هستيم كه در اين راستا جلسه‌اي با شوراي عالي انقلاب فرهنگي داشته‌ايم.

معاون فرهنگي و بسيج اجتماعي سپاه در پايان با اشاره به نقش سپاه در پيش برندگي انقلاب گفت: بسياري از نهضت‌‌هاي آزاديبخش جهان به سپاه و بسيج پناه مي‌آورند و آنها مي‌خواهند بياموزند كه نقش سپاه و بسيج در پيش برندگي انقلاب چگونه بوده است و از ما الگو مي‌خواهند.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان