امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
جریان شناسی سایت های خبری
#1
سلام
خبرگزاری دانشجو به تازگی اقدام به بررسی سابقه و زیر و بم سایت های خبری مطرح ایران کرده است که من نیز همان مطالب را اینجا قرار می دهم.
پاسخ
#2
بخشي از نيروهاي پايه‌گذار سايت «تابناك»، از پرسنل فعال «بازتاب» بوده اند. اين در حالي است كه ديگر نويسندگان «بازتاب» به «عصرايران» و «آينده‌نيوز» رفتند.


گروه سياسي «خبرگزاري دانشجو»؛ بي شك جريان خبر و اطلاع‌رساني در تاريخ ايران داراي قدمتي به اندازه تمدن كهن كشورمان است.

ورود روزنامه در دوره قاجار به ايران را مي‌توان سرآغاز انتشار عمومي اخبار دانست؛ به طوري كه از آن روز تا كنون تغييرات فراواني در روند اطلاع رساني كشور به وقوع پيوسته است.

اكنون ديگر سايت‌هاي اينترنتي حتي ميان خوانندگان دائمي روزنامه‌هاي ريشه دار،‌ جايي براي خود باز مي كنند و روزنامه‌ها نيز براي عقب نماندن از قافله شيوه‌هاي نوين اطلاع‌رساني، براي خود سايت اينترنتي تأسيس كرده‌اند.

سايت‌هاي خبري ايراني در پيچ و خم رويداد‌هاي مختلف و طي سال‌هاي اخير ‌اثبات كرده‌اند كه مي‌توان در جذب مخاطب از ميان كاربران ايراني اينترنت براي بازدي از سايت‌هاي خبري فارسي،‌ موفق بود و بر اساس ذائقه آن كار كرد؛ هر چند كه متأسفانه مشي عده اندكي از اين سايت‌ها بر اساس اصول انقلاب و مورد تأييد دلسوزان نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران نبوده است.

در اين سلسله گزارش‌ها، به بررسي عملكرد سايت‌هاي پربازديد خبري ايراني «تابناك»، «خبرآنلاين»، «رجانيوز»، «عصرايران» و «جهان‌نيوز» خواهيم پرداخت.

سايت خبري تابناك

امیرعلی امیری، مدير مسئول سايت «تابناك»، جانشين سابق سردار قاليباف در نيروي انتظامي بود و اكنون عضو علي‌البدل شوراي شهر تهران است؛ وي همچنين سابقه كار در مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان قائم مقام دبيرخانه اين نهاد را هم دارد.

فعاليت رسانه‌اي اميري از سايت خبري «بازتاب» به عنوان عضو هيئت امنا و شوراي سياستگذاري آغاز شد؛ همان سايتي كه از نظر كاربران حرفه‌اي سايت‌هاي خبري ايراني، ادامه دهنده مشي و سياست سايت بازتاب است.

اميري پس از توقيف «بازتاب»، سايت خبري-تحليلي «تابناك» را تأسيس كرد كه حتي از نظر پوسته سايت و لوگو،‌ تشابهي فراوان با سايت «بازتاب» داشت.

گفته مي‌شود كه بخشي از نيروهاي پايه‌گذار سايت «تابناك»، از پرسنل فعال «بازتاب» بوده اند. اين در حالي است كه ديگر نويسندگان «بازتاب» به «عصرايران» و «آينده‌نيوز» رفتند.

تابناك برآمده از بازتاب

مشهور است كه پدر معنوي سايت «بازتاب» و به تبع آن سايت «تابناك»، محسن رضايي است؛ همان طور كه وي در سخنراني انتخاباتي خود در دانشگاه تهران يكي از فعاليت هاي مدني اش را ارتباط با سايت «تابناك» عنوان مي كرد، هر چند كه نويسندگان «تابناك» سعي در انكار اين امر دارند.

البته «بازتاب» در انتخابات رياست جمهوري سال 84 تا لحظه حضور رضايي در رقابت هاي انتخاباتي از وي حمايت كرد و «تابناك» هم اين نقش را در سال 88 و انتخابات دور دهم رياست جمهوري انجام داد.

كاربران فضاي مجازي معتقدند كه سايت «بازتاب» در انتقاد به دولت نهم و شخص احمدي‌نژاد، قدري از دايره رسانه‌اي حرفه‌اي و انتقاد منصفانه خارج شده بود.

نخستين نمود اين مسئله نيز انتقادات تيز «بازتاب» به دولت در حالي بود كه تنها چند هفته از آغاز به‌ كار آن مي‌گذشت و اين امر شائبه دلخوري جناح سياسي وابسته به آن را بابت عدم مشاركت در كابينه دولت به وجود آورد.

عملكرد «بازتاب» پس از انتخابات نهم عملكرد متناقضي بود؛ تا جايي كه گاه شاهد مواضع كاملا ضد و نقيض از اين سايت خبري بوديم.

به عنوان مثال اين سايت، تندترين انتقادها را به وزير صنايع و نفت دولت نهم بيان كرده بود، اما درست از آن گاه كه رئيس جمهور، كابينه را ترميم كرده و آنها بركنار شدند، تندترين انتقادها را از دولت و شخص رئيس‌جمهور مطرح كرد كه چرا اين دو وزير بركنار شده‌اند!

بر همين اساس بود كه عده‌اي عملكرد «بازتاب» بعد از 84 را در برخورد با دولت، همانند عملكرد روزنامه‌هاي زنجيره اي دوران اصلاحات مي‌دانستند.

«بازتاب» گاه به صورت مستقيم و زماني هم به شكل غيرمستقيم، رفتارهاي دولت را مصداق تندروي و ماجراجويي دانسته است؛ ‌هر چند كه دولت نهم و دهم تقريباً همان مسيري را كه پيش از اين از سوي جريان سياسي حامي «تابناك» تبليغ شده بود، در پيش گرفته است.

البته نهايتاً‌ مشخص شد كه حاميان معنوي اين سايت معتقد بودند، بسته ‌پيشنهادي اروپا به ايران بايد مبناي مذاكرات قرار مي‌گرفت تا پرونده ايران به شوراي امنيت نرود!

از جمله سوژه‌هاي داغ اين سايت،‌ ملاقات احمدي‌نژاد با آيت‌الله جوادي آملي بود كه مورد توجه و پوشش دهي خاص مسئولان آن قرار گرفت.

نقش تابناك در انتخاب احمدي نژاد!

اميري مسئول «تابناك» در يكي از مصاحبه‌هاي خود عنوان كرده بود كه: «ما معتقدیم آقای احمدی‌نژاد رأی خود و حضور در دور دوم انتخابات دوره نهم را مدیون کناره‌گیری آقای رضایی هستند. اگر آقای رضایی در انتخابات حضور پیدا می‌کرد، رأی اصول‎گرایان بیشتر شکسته می‌شد و سبد رأی اصول‎گرایان به جای سه نفر، در آرای چهار نفر تقسیم می‌شد. در آن صورت احتمال زیادی داشت که آقای احمدی‌نژاد نتواند با اختلاف اندک 300 یا 400 هزار رأی نسبت به آقای کروبی، به دور دوم راه پیدا کند. ضمن این‎که آقای رضایی قبل از کناره‌گیری، آقای احمدی‌نژاد را به‎عنوان معاون اول خود معرفی کرده بود و به همین دلیل بعد از کناره‌گیری، اکثر ستاد‎های ما به آقای احمدی‌نژاد رأی دادند.»

البته تحليل و پيش بيني ارائه شده از سوي مسئول اين سايت در مورد انتخابات دور دهم رياست جمهوري نيز مي‌تواند در شناخت مشي اين پايگاه خبري از سوي مخاطبان ‌موثر باشد.

وي در اين مورد چنين بيان كرده است: «ببینید تحلیل ما قبل از انتخابات این بود که انتخابات به احتمال زیاد به دور دوم کشیده می‌شود و هیچ‎کدام از کاندیداها توانایی کسب اکثریت آرا در دور اول را ندارند. از طرفی اگر آقای احمدی‌نژاد و موسوی به دور دوم بروند حتما موسوی برنده انتخابات می‌شد. با همین تحلیل اعتقاد داشتیم، تنها حضور آقای رضایی می‌تواند این فضا را بشکند و اگر آقای رضایی موفق به حضور در دور دوم انتخابات با موسوی یا احمدی‌نژاد شود، حتما برنده انتخابات خواهد بود.»

منبع: خبرگزاری دانشجو
پاسخ
 سپاس شده توسط مهدی عرب مختاری
#3
گفته مي شود كه در حال حاضر حمايت مالي لاريجاني از «خبرآنلاين» كه به همراه روزنامه خبر به عنوان رسانه هاي رئيس مجلس شناخته مي شوند، قطع شده است.

گروه سياسي «خبرگزاري دانشجو»؛ به دنبال سلسله گزارش‌ها و ياداشت‌هاي گروه سياسي خبرگزاري دانشجو پيرامون سايت‌هاي پربازديد خبري داخل كشور، تاريخچه تأسيس سايت «خبرآنلاين» بررسي مي‌شود.

سايت خبرآنلاين كه در بخش سياست خارجي‌، فرهنگي و اخبار سياسي داخلي با برنامه‌ريزي حرفه‌اي و با اهداف مشخص عمل مي‌كند، ‌از پربازديدترين سايت‌هاي خبري كشور محسوب مي‌شود.‌

«خبر آنلاين» به صاحب امتيازي حسين واحدي پور و مدير مسئولي رضا مقدسي، در آذر ماه سال 1387 منتشر شد.

رضا مقدسي در آن تاريخ گفت: اين نشريه (خبرآنلاين) با رويکرد خبري و تحليلي با هدف نقد و تحليل وقايع و رويدادهاي کشور راه اندازي مي شود.

وي با توجه به ترکيب شوراي راهبردي اين روزنامه در ادامه توضيح داد: نشريه الکترونيکي خبر آنلاين و روزنامه خبر به دليل اينکه به هيچ نهاد و سازماني، دسته و حزبي وابسته نيست با خط مشي سياسي مستقل و با هدف بررسي، تحليل و تجزيه دقيق رويدادهاي کشور راه اندازي و فعال مي شود.

البته بررسي اعضاي شوراي راهبردي اين روزنامه سبب مي‌شود تا آنچه خط مشي سياسي مستقل «خبرآنلاين» عنوان شده است، مورد ترديد واقع شود.

حسين انتظامي و ساير اعضاي شوراي راهبردي اين سايت كه داراي سابقه كار مطبوعاتي هستند، از پايه‌گذاران روزنامه جام جم (متعلق به صدا و سيما) در دوران رياست لاريجاني بر اين سازمان بودند.

آنها زماني اين روزنامه را ترك كردند که عزت‌الله ضرغامي به دنبال خداحافظي لاريجاني از رسانه ملي، به رياست صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران منسوب شد.

انتظامي آن‌قدر مورد اعتماد لاريجاني بود كه بعد از انتساب وي به عنوان دبير شوراي امنيت ملي، همراه وي شده در سمت سخنگوي اين شورا انجام وظيفه كند.

چندي بعد انتظامي و تيم همكار وي به پرتيراژترين روزنامه آن زمان کشور يعني همشهري نقل مكان كردند تا جايگزين زائري شوند و تغييراتي گسترده را رقم بزنند.

پس از مديريت دو ساله انتظامي بر همشهري اختلافات بوجود آمده بين قاليباف و انتظامي که همچنان تلاش داشت به جريانات سياسي قبلي خود وفادار بماند باعث شد تا قاليباف پس از انتخاب مجدد خود به عنوان شهردار تهران چهره اي نزديک تر به خود يعني علي اصضر محکي که از مديران وي در نيروي انتظامي به شمار مي آمد را در همشهري جايگزين انتظامي كند.

کنار گذاشته شدن انتظامي از روزنامه همشهري همزمان با رياست لاريجاني بر مجلس هشتم بود.

در حالي كه گمانه زني‌ها از او به عنوان يکي از مديران لاريجاني در مجلس نام برده مي شد، اما انتظامي و تيم همراه وي ترجيح دادند پس از همشهري فعاليت خود براي جريان مطبوع خود در قالب رسانه پيگيري كنند.

خط مشي خبرآنلاين

كاركرد خبرآنلاين در مورد اخبار مرتبط با سياست خارجي از نشر آگاهان سياسي، تشابهات فراواني با مشي مدعيان اصلاح طلبي دارد اما يقيناً چنين ادعايي مورد تأييد مسئولان اين سايت نيست.

درمورد خط دنبال كردن اخبار فرهنگي در اين سايت نيز مي‌توان به تشابه ميان خبرانلاين و بعضي از نشريات مجموعه همشهري اشاره كرد.

البته تلاش براي حركت بدون جنجال سازي و استفاده از تيترهاي حرفه‌اي براي اخبار حاشيه‌ساز،‌ از جمله خصوصيات اخبار منتشر شده توسط اين سايت است.

در مواقع گوناگون كه مناقشاتي ميان مجلس و يا لاريجاني به عنوان رياست مجلس با دولت بوجود آمده است، خبرانلاين ضمن ورود فعال و در عين‌حال چراغ خاموش، ‌تلاش كرده است تا هم از جناح سياسي مورد نظر خود دفاع كند تا جنبه محافظه‌كارانه كار خود حفظ كرده باشد.

از سوي ديگر در چنين مواقعي،‌ «خبرآنلاين» مي‌كوشد تا وجهه ‌حرفه‌اي و جذاب سايت خود را نيز در برابر چشمان مخاطب تغيير ندهد.

آنچه خبرآنلايني‌ها مي‌گويند

خبرآنلاين تنها سايت خبري كشور است كه به صورت آشكار خود و اعضاي هيئت تحريريه‌اش را با ذكر نام معرفي مي‌كند.‌

در صفحه‌اي كه به اين منظور در سايت قرار گرفته آمده است: «خبرآنلاین به عنوان نسخه الکترونیکی روزنامه «خبر» که پیش از نسخه چاپی آن در اختیار مخاطبان قرار گرفته، آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد.»

در ادامه معرفي اين سايت مي‌خوانيم:

«این مجموعه رسانه‌ای خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل می‌داند و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب، از درغلتیدن به تمایلات حزبی و جناحی پرهیز دارد.»

«خبر»ي كه منتشر، تعطيل، منتشر و تعطيل شد!

همانگونه كه اشاره شد،‌ اخبار منتشر شده در «خبرآنلاين» به صورت روزنامه‌اي با عنوان خبر نيز منتشر مي‌شد اما توقف اين روزنامه در سال 1390 متوقف شد.

هرچند مشکلات مالی به عنوان دليل تعطيلي از سوی علیرضا معزی، مدیرمسئول روزنامه خبر صرفاً کلیات بود اما دلايل ديگري نيز در اين ارتباط مطرح شده است.

در حالي كه در محافل رسانه ای و سیاسی، روزنامه خبر و سایت این روزنامه به عنوان رسانه های منتسب به علی لاریجانی قلمداد می شوند و این مسئله هیچ وقت از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی تکذیب یا رد نشده است.

از سوي ديگر شنيده شده است كه در پاييز سال 89، علی لاریجانی همه حمایت های خود را از حسین انتظامی، گرداننده اصلی این دو رسانه قطع می‌كند و در نتيجه او مصمم به تعطيل كردن روزنامه خبر تا اطلاع ثانوی مي‌شود.

شنيده‌ها حاکی از آن است که قطع حمایت های لاریجانی از انتظامی به خاطر نگرانی از ارتباطات گسترده و مراودات او با همه طیف های اصلاح طلب و اصولگرا،ملی مذهبی ها،اشخاصی چون هاشمی رفسنجامی،قالیباف،مشایی،جاسبی و . . . صورت گرفته است.

درهمين رابطه شنيده مي‌شود كه رئیس مجلس شورای اسلامی قصد دارد برای ارائه دیدگاههای خود،سایت شخصی راه اندازی کند.

البته تعطيلي اين روزنامه يك بار ديگر نيز اتفاق افتاده بود.

گفتني است كه يك‌بار ديگر در بازه زماني آذرماه 1388 تا ارديبهشت 1389 نيز انتشار روزنامه خبر متوقف شده بود.

در آن زمان هم عنوان شد كه روزنامه خبر به دليل مشكلات مالي و سختي‌هاي كار انتشار روزنامه، ‌متوقف شده است اما دلايلي براي تعطيلي آن از گوشه‌و‌كنار شنيده شد كه مشابه دلايل عدم انتشار آن در سال 90 بود.

در هر حال «خبر» در آن زمان، بار ديگر منتشر شد تا براي دومين بار، با ذكر دلايلي تكراري، عدم انتشار خود را از ابنداي سال جاري اعلام كند.

خبرآنلاين و گلايه‌ها

گفتني است گلايه‌ها از اين سايت خبري در محافل حاميان انقلاب اسلامي كه از كاربران اينترنت هستند نيز، كم و بيش وجود دارد.

شايد نحوه عمل‌كرد اين سايت در دوران وقوع فتنه انتخاباتي سال 88 و موضوع وقف دانشگاه آزاد از جمله شاخص‌ترين اين گلايه‌ها باشد كه به نظر نمي‌آيد گلايه‌هاي ناحقي باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
پاسخ
 سپاس شده توسط مهدی عرب مختاری
#4
سایت خبری تحلیلی عصر ایران که تمایل زیادی دارد كه خط مشی خود را اصولگرایی معرفی کند، هر از چند گاهی نیروها و نهادهای انقلابی از گزند تیتر های تند او در امان نمی مانند، تیترهای گزنده ای که گاه به خروج از دایره انصاف گرايش دارد.
به گزارش خبرنگار سياسي «خبرگزاري دانشجو»، بنابر بررسي هاي به عمل آمده سايت عصر ايران توسط فردي به نام «ن - الف» اداره مي شود كه نسبت فاميلي نزديكی با يكي از مسئولان ارشد دولتي دارد و در بيشتر سفرهاي خارجي او را همراهي مي كند.

مسئولیت سردبیری این سایت که از سال 82 آغاز به کار کرده است را جعفر محمدي، خبرنگار سابق سايت بازتاب (سایت نزدیک به محسن رضایی که توقیف شد و بقایای تحریریه آن در چند سایت خبری از جمله تابناک در حال فعالیت هستند)، برعهده دارد، او هرازچندگاهي از سفرهاي خارجی دولتي بهره مي برد.

اين سايت از جمله سایت های پربیننده خبری است و پس از تابناک دومين رتبه جذب آگهي سايت هاي خبري - تحليلي را دارد، اما این پربیننده بودن و جذب آگهی خود قصه ای دارد.

این اخبار حاشیه ای و بعضاً جنجال ساز، گاه با برخوردهای قضایی با مسئولان این رسانه سایبری نیز همراه بوده است، مثلا در 14 اسفند سال 86 این سایت به دلیل پوشش خبری جهت دهی شده آیت‌ الله خرازی، دبیرکل حزب‌ الله ایران به محاق توقیف رفت.

چنانکه جعفر محمدی، سردبیر این سایت در این باره به آفتاب می گوید: «ما مشروح مصاحبه مطبوعاتی آیت‌الله خرازی، دبیرکل حزب‌الله ایران را بر روی خروجی سایت قرار داده بودیم که سخنان ایشان درباره فلسطین باعث شد تا با تماس‌هایی از وزارت فرهنگ و ارشاد و کشور این خبر را از روی خروجی برداریم و امروز هم که بدون اطلاع قبلی و هیچ حکمی فیلتر شدیم.»

لازم به ذكر است، دي ماه سال 87 مدعي العموم عليه سايت عصر ايران به دليل توهين به رئيس جمهور اعلام جرم كرده بود.

نکته جالب در باب جذب آگهی تبلیغاتی در سایت خبری تحلیلی عصر ایران این است که با وجود انتقادهای تند و تیز و بعضا خارج از انصاف عصر ایران از دولت، شاهد جذب بیشترین آگهی این سایت از بخش دولتی هستیم! که شاید بی ربط با ارتباط فامیلی مدیر این سایت با یکی از مدیران ارشد دولتی نباشد.

در سمت چپ این سایت می توان آگهی هایی از بانک های چون صادرات، تجارت، پست بانک و... یافت، بررسی آگهی های تجاری یک رسانه از این رو مهم است که همواره آگهی های تجاری رگ حیاتی رسانه ها هستند و معمولا این آگهی ها با «روابط خاص» در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

سایت خبری تحلیلی عصر ایران در سال گذشته دست به نوآوری هایی در این رسانه سایبری زد، طراحی بخش «عصر ایران 2» در قسمت پایین این سایت از نوآوری های فنی ومحتوایی این سایت بود. در«عصر ایران 2» مطالبی از جمله خواندنی ها، دیدنی ها، فیلم، فناوری اطلاعات، داستان کوتاه و روانشناسی در اختیار مخاطب قرار داده می شود.

یکی از دلایل پربیننده بودن سایت خبری تحلیلی عصر ایران نسبت به سایت های دیگر استفاده این سایت از برخی خبر های هنری و عامه پسند که گاها رو به زردی می گذاشت بود، مطالبی که سایر سایت های خبری و تحلیلی کلاسیک برای حفظ «شخصیت رسانه ای» و دیسیپلین خود کمتر از آن ها استفاده می کردند.

سایت عصر ایران در طراحی جدید پوسته خود سعی کرده است این مطالب عامه پسند را به «عصر ایران 2» منتقل کند تا از زردی این سایت کاسته شود و از طرفی مخاطب عامه پسند او ریزش نکند.

افزودن بخش خبری ورزشی و همچنین پوشش اخبار به زبان عربی نیز از دیگر تغییرات اخیر این رسانه است.
پاسخ
 سپاس شده توسط مهدی عرب مختاری
#5
روند تأسيس و خط مشي سياسي سايت رجانيوز كه همواره هدف حملات سايت بالاترين و امثال آن قرار گرفته است، مي‌تواند به عنوان سرمشقي براي دلسوزان انقلاب اسلامي ايران جهت آغاز كار خبري در فضاي سايبري قرار گيرد.
به گزارش خبرنگار سياسي «خبرگزاري دانشجو»، سایت رجانیوز از پربازديدترين سایت‌هاي خبري كشور است كه داراي مالكيت خصوصي و مشي اصولگرايانه در دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌ها امام (ره) و انقلاب اسلامی است.

رجانيوز از سال 1383 وارد عرصه اطلاع رساني شد؛ يعني تقريباً‌ يك سال قبل از روي كار آمدن محمود احمدي‌نژاد به عنوان رئیس جمهور و تشكيل دولت نهم.

همانطور که شايد هيچ يك از روزنامه‌هاي مدعي اصولگرايي،‌ مانند كيهان زير باران تير اصحاب رسانه‌هاي بيگانه و بازماندگان روزنامه‌هاي زنجيره‌اي قرار نگرفته باشند، درست همين وضعيت را سايت رجانيوز در دنياي مجازي دارد. رجانيوز همواره مورد حمله قلم‌هايي قرار گرفته است كه صاحبانشان مدت‌هاست آب و هواي فرنگ را بر سرزمين مادري ترجيح داده و در رسانه‌هاي بيگانه فعاليت مي‌كنند.

سه يار دبستاني كه «رجا»يي شدند

عمل به تكليف، همان عاملي كه همه بچه‌هاي مذهبي را كنار هم جمع مي‌كند، سبب شد تا سه دانشجو به نام‌هاي احسان صالحي،‌ مقداد نيلي و حسن روزي‌طلب اقدام به تاسيس يك سايت خبري به نام رجانيوز در سال 83 كنند؛ سایتی که چند ماه بعد به سرعت به یکی از پایگاه‌های محبوب کاربران فارسی زبان تبدیل شد و به عنوان سایت اصلی جریان حزب‌الله شناخته شد و از آن روز تاكنون با پشت سر گذاشتن فراز و نشيب‌هاي مختلف به عنوان يكي از اندك پايگاه‌هاي اطلاع رساني مورد اعتماد عموم مردم ايران شناخته مي‌شود.

سردبير مستقل براي سايت مستقل

برخلاف اكثريت قريب به اتفاق سايت‌هاي خبري پربازديد كشورمان كه گردانندگان اصلي و مسئولانشان به گروه و يا جرياني سياسي وابسته هستند،‌ احسان صالحي، سردبير فعلي رجانيوز و ديگر اعضاي موسس اين سايت به صورت مستقل عمل كرده و در موارد گوناگون با روشي مخصوص به خود عمل مي‌كنند.

محل درآمد مالی «رجا» نیز تنها از تبلیغات اینترنتی است و این سایت هیچگونه وابستگی مالی به فرد، گروه و یا حزب مشخصی ندارد.

برگ برنده‌اي با عنوان فعاليت‌هاي داوطلبانه

يكي از امتيازات رجا كه موجب رشد بدون دغدغه آن را فراهم آورده است، فعاليت داوطلبانه تعدادي از نويسندگان اين سايت است؛ اتفاقي كه در كمتر سايت خبري رخ مي‌دهد.

این مسئله از آنجایی قابل اهمیت است که سبب شده تا نویسندگان رجا به دامنه هیئت تحریره آن محدود نشود و همه افرادی که دارای قلم هستند و دغدغه ایران اسلامی را دارند، بتوانند به سهم خود نقشی در هدایت این سایت پرمخاطب و تاثیرگذار داشته باشند.

كينه يك كانديدا نسبت به رجا

مناظره تاريخي ميان محمود احمدي‌نژاد و ميرحسين موسوي در ياد و خاطره بيشتر مردم كشور مانده است؛ مناظره‌اي كه لشكري از موافق و مخالف را آماده ساخت و كساني همچون علي‌مطهري هنوز هم در مورد آن اظهار نظر مي‌كنند و آن را مسبب بوجود آمدن آشوب‌های خیابانی سال 88 می‌داند!

به بهانه برگزاري اين مناظره و حرف‌هاي دكتر احمدي‌نژاد بود كه افرادی از خانواده هاشمي خواستار حضور در تلويزيون و پاسخ دادن به آنچه اتهامات وارده از سوي احمدي‌نژاد خوانده بودند شدند. نقطه اوج ارتباط مناظره مذكور با رجا آنجا بود كه موسوي ضمن ايراد اتهام به مجري برنامه و سازمان صدا و سيما، از سايت رجانيوز به عنوان يكي از حاميان دولت نام برد.

گرچه حمايت بي‌شائبه از دولت نهم و كمك به تبليغات انتخاباتي احمدي‌نژاد از سوي اين سايت،‌ امري انكار ناپذير بود، اما نام بردن از رجا در ميان مناظره‌اي كه هر لحظه‌اتش براي ميرحسين حكم كيميا را داشت،‌ عمق اثر گذاري اين سايت در ميان انبوه پايگاه‌هاي خبري حامي كانديداي فوق را نشان مي‌داد؛ مسئله‌ای که البته با توجه به تاثیرگذاری بالای رجا بر کاربران اینترنت، مسئله عجیبی نبود.

حمايت منتقدانه از دولت

آنچه كه از مشاهده مطالب و ادعاي دست‌اندركاران اين سايت برمي‌آيد، در كنار حمايت از دولت‌هاي نهم و دهم، خط انتقاد از دولت و بيان نقاط ضعف احتمالي نيز در دستور كار گردانندگان و نويسندگان سايت رجا قرار دارد و آنچه محوریت اصلی مطالب این سایت را برعهده دارد، آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران است.

انتقاداتي كه مي‌تواند يكي از دلايل آن، استقلال تشكيلاتی و مالي اين سايت باشد و همین موضوع سبب شده تا جریان انحرافی در دولت نیز همواره رجا را به عنوان یک رقیب سرسخت مقابل خود ببیند.

نوآوري در عرصه وبلاگ‌ها

رجانيوز نخستين سايتي بود كه براي حمايت از وبلاگ‌هاي موثر دست به‌كار شد و لينك تارنماهاي ارزشي را در صفحه اصلي خود گذاشت تا بر شمار بازديدكنندگان آنها بيفزايد که این ابتکار با استقبال گسترده فعالان ارزشی در فضای سایبر روبرو شد و یک چرخه تولید محتوا را در وب فارسی ایجاد کرد./انتهاي پيام/
پاسخ
#6
فعاليت‌هاي فرهنگي جريان انحرافي خصوصاً در فضاي سايبري از سوي جريان انحرافي دولت با دقتي خاص پيگيري و اجرا مي‌شود.
گروه سياسي «خبرگزاري دانشجو»؛ امروز وجود يك جريان فكري خاص در دولت نهم و دهم كه تاكنون موضوعاتي همانند دوستي با مردم اسرائيل، مكتب ايراني، تقدس نوروز و مواردي از اين قبيل را به شكلي هدفمند مطرح كرده،‌ امري انكارناپذير است.


در همين ارتباط مشاهده مي‌شود كه تنش‌هاي رسانه‌اي با موضوع تحركات اين تفكر منحرف، حتي به نحوه تعامل افراد شاخص آن با هنرپيشه‌هاي زن و مرد نيز وارد شده است.

اين در حالي است كه اعتراض سايت‌ها، خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي گوناگون به رفتارهاي اين جريان همچنان ادامه دارد.

از سوي ديگر تشنج‌آفريني‌هاي وابستگان به اين گروه با تكيه بر رسانه‌هاي مختلف از جمله سايت‌هاي متعدد، همچنان ادامه دارد.

ايرنا

خبرگزاري ايرنا كه متعلق به دولت است و اين روزها سخن از الحاق آن به موسسه ايران (منشر كننده گروه نشريان ايران و صاحب سايت شبكه ايران) مي باشد.

ايرنا با حضور جوانفكر به عنوان مدير، به جمع رسانه‌هاي جريان منسوب به آقاي خاص پيوسته است.

شبكه ايران
سايت شبكه ايران وابسته به موسسه ايران است، موسسه‌اي كه روزنامه ايران را به عنوان ارگان دولت منتشر مي‌كند.

اين موسسه نيز اخيراً بعد از خداحافظي كاوه اشتهاردي كه نتيجه سرپرستي جوانفكر بر اين روزنامه بود، به صورت يك‌جا وارد تيم رسانه‌هاي متعدد جريان انحرافي شد.

آژانس خبري دي‌نا


سايتي كه بيشتر با محوريت اخبار خاص و جذاب عمل مي‌كند و هماهنگي خاص و غيرقابل انكاري با سياست‌هاي آقاي خاص دارد كه اين هماهنگي‌ها بيشتر در بخش فرهنگ متمركز شده است. فعالین رسانه ای پس از توقیف این سایت خبری، انتشار روزنامه هفت صبح را در امتداد آن ارزیابی می کنند.

همت آنلاين و باكري آنلاين

در فضاي اجتماعي بعد از 9 دي 88 كه فتنه و فتنه‌گران آرام‌آرام در حال افول بوده و مشت آن‌ها در پيشگاه ملت باز مي‌شد، نشريه همت در دو شماره و با استفاده از دو نشريه مختلف منتشر شد.

اگرچه ضمن لغو امتياز هر دو نشريه‌اي كه همت را به عنوان ويژه‌نامه خود منتشر كرده بودند، با عوامل آن‌ها از سوي مراجع قانوني برخورد شد و به موارد غيرقانوني مطرح شده در آنها به صورت رسانه‌اي پرداخته شد اما ارتباط منتشركنندگان آن با جريان خاص موجود در دولت،‌ كمتر مورد توجه واقع شد.

موضوع ويژه‌نامه‌هايي كه تحت عنوان همت منتشر و به گفته تحليلگران ‌خط انشقاق ميان مسئولان جمهوري اسلامي ايران و ايجاد جبهه‌بندي‌هاي توليد كننده تقابل را دنبال مي‌كرد، با انتشار نسخه الكترونيكي همت در اواسط سال 89 ادامه يافت.

البته همت‌آنلاين هم توقيف شد و باكري آنلاين كه از سوي گردانندگان همان سايت منتشر شده بود به فاصله چند ماه از آن، به سرنوشتي مشابه دچار شد.

خبرگزاري برنا

برنا نيز از جديدترين شكارهاي آقاي خاص است! اين خبرگزاري وابسته به سازمان ملي جوانان بود و اكنون دوران بلاتكليفي خود را سپري مي‌كند.

چند‌ماه قبل بود كه اين خبرگزاري با نيروهاي مديريتي خود خداحافظي كرد، به دنبال اين امر، جمعي از همراهان جريان مذكور در اين خبرگزاري مستقر شدند.

سايت‌هاي ديگري هم هستند

رهوا، نظام‌آباد و تعدادي سايت ديگر هم در اين حلقه قرار مي‌گيرند كه به نظر مي‌رسد به عنوان ذخيره روزهاي خاصي چون انتخابات تهيه و تدارك شده‌ و اكنون به انتظار، صف كشيده‌اند.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان