• 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
با این ذکر عذاب برداشته شد
#1
برکات ذکر صلوات

روایت داریم خدای متعال ازظهر پنجشنبه تا غروب جمعه ملائکه ای را می فرستد با قلم هایی از طلا و کاغذهایی از نقره، مامورین ویژه با قلم ودوات ویژه برای نوشتن ثواب بهترین عمل، یعنی صلوات بر محمد و آل محمد می آیند، ذکر صلوات در همه وقت خوب است اما شب وروز جمعه وقت مخصوص این ذکراست.

مرحوم آیت الله بهاءالدینی ; می فرمودند: من ثواب صلوات را کمتر از ثواب قرآن نمی دانم و حتی گاهی که برای زیارت اموات می روم یا این که از دور می خواهم برای اموات هدیه بفرستم به جای حمد و قل هوالله، ذکر صلوات بر محمد و آل محمد می گویم. و باز ایشان قضیه ای که برای خودشان پیش آمده بود می گفتند: که یکی از آشنایانی که گاهی در جلسات ما شرکت می کرد از دنیا رفت. من یک شب خواب دیدم که ایشان سه نوع عذاب گرفتاراست «كلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ لَترَوُنَّ الجْحِيمَ».[1](اگرانسان به علم الیقین برسد قران می گوید جهیم یعنی جهنم و آتش را می بینید) چون باما رفت و آمد داشت به حال او متاثر شدم که این سه رقم عذاب مال چیست یعنی سه رقم صفات بد، گناه بد مبتلا بود. بد اخلاق بوده، ظلم می کرده، فرض کنید تهمت می زده، غیبت می کرده است. سه رقم عذاب که ما یک رقم هم طاقت نداریم. مرحوم آقای بهاءالدینی فرمودند: از خواب که بیدار شدم به حال او متاثر شدم ناراحت شدم گفتم چکار کنم. ایشان می فرمودند: من خیلی معتقدم این ذکر برای اموات خیلی اثر دارد برایش سه مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد هدیه کردم . فرمود: بعد از مدتی او را در خواب دیدم دیدم حالش خوب شده است. به من گفت: فلانی این صلوات هایی که برایم فرستادی به من اثر کرد.

اعتقاد به قیامت

بهشت حق است جهنم حق است قیامت حق است حساب و کتاب حق است بنده معتقدم اگر کسی یک ذره قیامت و مرگ و آخرت را قبول بکند همه کارهایش درست می شود. عموم مردم به معاد و قیامت اعتقاد ندارند مگر می شود کسی اعتقاد داشته باشد واین همه ظلم و ربا خواری، این همه منکرات بکند. آدم از یک سربازمی ترسد از حضور یک بچه می ترسد که این بچه می رود ولو می دهد. اعتقاد زبانی همه دارند همه ما می گوییم « اشهد ان لا اله الاالله»زبانی به قیامت معتقدیم این قبول است مسلمان هم هستیم ظاهر مان هم پاک است، اما به قول شاعر:

گر مسلمانی این است که حافظ دارد وای اگر از پس امروز بود فردایی

یعنی آدم اعتقاد به قیامت دارد واین کارها را می کند. بزرگواری درعراق بود که اواخر عمرش خیلی منقلب شده بود. بدنش لاغر شده بود و همه اش مشغول ذکر و دعا و توبه و استغفاربود. به او گفتم: آقا چه خبر شده است؟ گفت: من تازه گی برایم شک آمده است که انگار خدا هست البته او شکش از همه یقین های ما بالاتراست انگار قیامت هست.

یک بزرگوار دیگری در حالاتش نقل کرده اند وقتی حالش خیلی منقلب شده بود گفته بود من از این مسائل مرگ را قبول کردم یعنی معتقد شدم یک روزی می میرم همین. «وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ». [2]در زیارت آل یس زیارت امام زمان (عج) در روایت داریم یقینی آمیخته به شک در عالم مثل مرگ نداریم. یعنی در عین حالی که همه می دانند می میرند ولی همه هم می دانند که نمی میرند، ولی اگر کسی واقعا بداند که به چاله قبر می رود و بعدا هم حساب و کتاب دارد واقعا خودش را اصلاح می کند. مگر کسی که بداند به چاله قبر می رود این قدر حرص می زند، این قدر جوش دنیا را می زند، این قدر برای دنیا سکته می کند، این قدر دنیا گولش می زند.

معنای الغوث

یک شخص به سلمان گفت: که ریش تو بهتراست یا دم سگ؟ می خواست اذیتش کند، سلمان فرمود: اگر این ریش بتواند از پل صراط رد بشود این ریش من بهتراست، ولی اگر این ریش نتواند خودش را از جهنم نجات بدهد همان دم سگ خیلی بهتر از ریش من است. سلمان غصه چه را می خورد، به فکر صراط است به فکر جهنم وقیامت است. در این دعاهای ماه رمضان چه قدر ازخدا می خواهیم که خدایا مارا از آتش جهنم نجات بده. دردعای جوشن کبیر صد مرتبه، صدتا بند که درهرصد بندهم می گوئیم «الغوث الغوث الغوث »یعنی چه؟ یعنی خدایا به داد من برس، یعنی من را از آتش جهنم نجات بده، خدایا به من منت بگذارو از آتش جهنم آزادم کن. در دعاها داریم خدایا آن حاجتی را به من بده که اگر دادی بقیه حاجت ها را ندادی مهم نیست وآن حاجت آزاد شدن از آتش جهنم است اگر من از آتش جهنم آزاد بشوم، دیگرحاجت های دیگربرایم مهم نیست که اجابت بشوند یا نشوند.



احتیاج شدید اموات به خیرات

بیاییم جلوتر به فکر قیامتمان باشیم. محدث قمی در مفاتیح نوشته است امیر وحاکم خراسان را در خواب دیدند گفت: آن استخوان و آن آشغالی که جلو سگ و گربه می ریزید به نیت من بریزید که من به همان ها هم احتیاج دارم. می گوید استخوانی که جلو سگ می اندازی نیت کنید ثوابش برای من بیاید. آنجا آدم می فهمد که دریک ذره کار خیر چه قدر منفعت خوابیده است. بیاییم خودمان را آماده سفر آخرت کنیم.

اهمیت شهادت چهل مؤمن هنگام دفن میت

محدث قمی در سفینه نوشته است یک آقایی از دنیا رفت در تشییع جنازه اش یک عالمی، عارفی شرکت کرده بود از او تقا ضا کردند بر کفن این آقا تبرکا چیزی بنویسید. کار خوبی است سنت خوبی است که چهل تا مومن شهادت به خوبی یک مومنی بدهند. در روایت داریم که اگر چهل تا مومن شهادت بدهند این آدم که مرحوم شده آدم خوبی است. یعنی کسی در دنیا طوری زندگی کرده باشد که چهل تا مومن بگویند این آدم خوبی است. (بعضی ها هستند یک نفر را هم نمی توان پیدا کرد بگوید این آدم خوبی است.) یک جوری در میان فامیل و کوچه و بازار و مشتری ها زندگی کرده باشد که چهل نفر بگویند این آدم خوبی است یا کفنش را بنویسند. خدای متعال می فرماید: من از علم خودم صرفه نظر می کنم من می دانم درخلوت کارهایی کرده است. و این چهل نفر خبر ندارند ولی به خاطر خوش بینی و گمان خوب چهل تا مومن، من از علم خودم صرفه نظر می کنم. بیاییم طوری زندگی کنیم لااقل ظاهرمان طوری باشد که چهل نفرمومن یک ذره خوش بین باشند رویشان بشود بنویسند «اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَيْراً».[3]ما جز خوبی از این ندیدیم یا به زبان بگویند.

عالم بزرگوار دست به قلم برد واین شعر خواجه عبد الله انصاری را نوشت

گـر مـن گـنه جـمله جهان کردستم لـطـف تـو امـید اسـت گـیـرد دستم

گفتی که به وقت عجزدستت گیرم عاجز ترازاین مخواه که اکنون هستم

گفتی که در موقع عجز، دستت را می گیرم دیگر خدایا از این عاجزتر که روی تابوت افتادم من را در چاله قبر رها می کنند می روند. قوم و خویش، و پدرو مادر وهمه این هایی که قربان صدقه من و شما می روند نفست که بند می آید می گویند به حرمت وشرف «لااله الاالله»بگذارید در سرد خانه و بعد آبگوشت را بار کن آقا را بفرست به چاله قبر، تمام شد و رفت.

عامل شقاوت و بدبختی

چه چیز مانع مردم است که مسجد نمی آیند نماز جماعت نمی آیند خدا پرست نمی شوند به خاطر دنیا و پول است، به خاطر پُزدادن و مقام و لذت و خوشگذرانی دردنیاست. یعنی مانع مردم از آخرت محبت دنیاست «حُبُّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ». [4]از چند معصوم نقل شده است که محبت دنیا ریشه تمام گناهان و غفلت ها است. اگر کسی از این دنیا بتواند صرف نظر بکند همه کارهایش درست می شود.



علت حضور معصومین روی زمین

حدیثی در بحاراست که می فرماید: «لَوْ لَمْ يَكُنْ فِي الْأَرْضِ مُؤْمِنُونَ كَامِلُونَ إِذاً لَرَفَعَنَا اللَّهُ إِلَيْهِ وَ أَنْكَرْتُمُ الْأَرْضَ وَ أَنْكَرْتُمُ السَّمَاءَ». [6]اگر نجات شیعیان نبود اگر به خاطر مومنین ودوستان و شیعیان نبود خدا یک لحظه هم مارا روی زمین نگه نمی داشت پیش خودش می برد. این ها عرشی هستند این ها با خدا بوده و هستند و خواهند بود این ها همیشه در حال معراج و عروجند برای چه آمدند؟ برای این که دست گیری کنند.

دعا و استغفار اهل بیت برای شیعیان

در منتهی الآمال مرحوم محدث قمی نقل کرده است که امام سجاد علیه السلام به ام فروه عروسشان (یعنی به همسر امام باقر علیه السلام و مادر امام صادق علیه السلام ) فرمود: ای ام فروه من امام سجاد روزی صد مرتبه به فکر دوستان و شیعیانم هستم و برای آن ها دعا و استغفار می کنم.شما کسی در عالم داری که روزی صد مرتبه برایت دعا و استغفار بکند شما در عالم کسی سراغ داری که روزی صد مرتبه به فکرت باشد. پدری سراغ دارید؟ پدر شما، مادر شما، رفیق شما، برادر شما، ممکن است حالا یک مرتبه به یاد شما باشد دعا کند یاپنج بار ده بار دعا بکند اما صد بار در واقع یعنی همه شبانه روزبه یادتان است. «وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ». [7]در این جا امام سجاد علیه السلام به ام فروه فرمود: من روزی صد مرتبه به یاد شیعیانم هستم برای آن ها دعا می کنم برای آن ها استغفار می کنم اگر دعا و استغفار امام نباشد با کارهای ما چه خواهد شد آن ها هستند که آتش های مارا خاموش می کنند آن ها هستند که الطافشان روی سرما هست.

در توقیع شیخ مفید حدیثی ازامام زمان (عج) است که فرمودند: ما هیچ وقت شما را فراموش نمی کنیم، ما اگر شما را حفظ نمی کردیم دعا نمی کردیم «وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاءُ». [8]آن قدر ابتلاعات به سرشما می ریخت اصلا دشمن شما را از بین می برد. شما فکر می کنید ما کم دشمن داریم تمام استکبار دنیا دشمن شیعه است تمام آنهایی که دشمن اهل بیت اند دشمن شیعه هستند و این ها آن قدر نقشه می کشند برای این که شیعیان را از بین ببرند ولی چرا نمی توانند از بین ببرند این دعای امام زمان (عج) است یاری امام زمان است خود حضرت می فرماید: شما گناه می کنید ما استغفار می کنیم.

کرم بین و لطف خداوندگار کنه بنده میکردو او شرمسار

عشق اهل بیت به شیعیان

در بحارحدیثی است که امام صادق علیه السلام به زید شحّام فرمودند: «وَ اللَّهِ لَأَنَا أَرْحَمُ بِكُمْ مِنْكُمْ بِأَنْفُسِكُمْ [9]». به خدا قسم ما ائمه شما را از خودتان بیشتر دوست داریم از خودتان بیشتر به شما رحم می کنیم. هر کس خودش را بیشتر از همه دوست دارد دورویی وریا را هم به خاطر خودش دوست دارد. آیا کسی هست من و شما را بیشتر از خودمان دوست داشته باشد؟ من و شما را بیشتر از خودمان بخواهد؟ هر چه قدر خودت را دوست داری، اگر خودت را نود درجه دوست داری، امام زمان (عج) صد و پنجاه درجه دوستت دارد.در آن شدت شکنجه و فشار باز مواظب است که سلمان و مقداد را اذیت نکنند. امیر المومنین علیه السلام برای چه گرفتار بند و ریسمان و این ها شده است به خاطر من وشما به خاطر خلق، آن وقت ما ناز می کنیم ونمی خواهیم دنبالشان برویم.

وظیفه ما در قبال لطف اهل بیت علیهم السلام

بزرگی نکته خوبی فرمودند: که پیامبر وامامان آن قدر دوستانشان را دوست دارند شیعیانشان را دوست دارند که می گویند به خاطرشما به دنیا آمدیم. به خاطر شما این همه فشارها را دیدیم. این روایت است که عرض می کنم برداشت خود من نیست امام های ما که عرشی هستند اول عابدند و زاهدند، خدا هم امتحان نکرده آن ها را قبول دارد آن ها که از اول کارشان درست بوده است. «السَّلامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ وَ كُنْتِ لِمَا امْتَحَنَكِ بِهِ صَابِرَةً». [10]در زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها است که شما شخصیتی هستی که خدا قبل از این عالم دنیا و خلقت امتحانت کرده است می دانست که تو صبر داری، می دانست که تو فوق العاده هستی. یعنی در آن عالم برای خدا معلوم بوده است. یعنی این ها لازم نبود دنیا بیایند امتحان پس بدهند این ها قبلا امتحان داده اند. به یک معنی زیباترآمدند در این دنیا این همه فشار دیدند این همه صدمه دیدند فشار کشیدند به خاطر دوستان و شیعیان است. ائمه می فرمایند: دیدیم بعضی از دوستان ما در این دنیا گیرند آمدیم نجاتشان بدهیم. در زیارت اربعین راجع به امام حسین علیه السلام عرضه می داریم «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَة