3-آذر-1389، 16:38
تولد و دوران کودکي
استاد جناب مستطاب آقاي حاج شيخ محمّدجواد فاضل لنكراني، فرزند مرجع بزرگ شيعه حضرتآيت الله العظمي فاضل لنكراني«قدّسسرّه» در سال 1341 شمسي و در ماه رجب مقارن با ولادت با سعادت حضرت امام جواد «عليهالسلام» در شهر مقدّس قم ديده به جهان گشود. پدر ايشان، پيش از تولد فرزند، در خواب ديده بود که خداوند به وي پسري عطا ميکند که به بدن او متصل است؛ و آن را به پسر بودن و روحانيشدن فرزند خود تعبير کردند.
دوران تحصيل
ايشان تحصيلات ابتدائي را در مدرسه سنائي قم آغاز کرد؛ و به دليل تبعيد پدر بزرگوارشان توسّط رژيم استبدادي طاغوت به يزد، تحصيل خود را در آنجا پي گرفت؛ و سپس به قم بازگشته و تا اخذ ديپلم تجربي دانش روز را ادامه داد. وي در كنار درسهاي دبيرستان، در سال 1356 شمسي دروس حوزوي را آغاز نمود و چون غالب دروس رسمي حوزه در آن زمان به دليل حرکت نهضت اسلامي ملّت ايران تعطيل بود، ايشان با همّت و جدّيت فراوان توانست با شرکت در درسهاي خصوصي اساتيد حوزه، در مدّت كوتاهي دروس سطح را به پايان رسانده، و در سال1361 شمسي به دروس خارج فقه و اصول راه يابد.
استادان
ايشان در سالهاي تحصيل خود به محضر عالمان بسياري شرفياب شد. دروس دورهي ادبيّات را نزد استاد بيگدلي ـ که هماکنون از استادان برجستهي حوزه هستند ـ گذراند؛ در رسائل و کفايه جلد دوّم به درس آيت الله سيّد رسول موسوي تهراني و آيت الله اعتمادي راه يافت. کتاب مکاسب را نيز به صورت خصوصي از آيت الله پاياني فراگرفت. با پايان يافتن دروهي سطح، براي بحثهاي تخصّصي و اجتهادي در دروس والد مکرّم خود شرکت جسته، و حدود 15 سال از محضر والد عظيم الشأن خود بهره فراوان برد. و حدود هفت سال نيز از محضر مرجع بزرگوار حضرت آيت الله العظمي وحيد خراساني «مدّظلّهالعالي» استفاده نمود. همچنين چندين سال از دروس فقه حضرت آيت الله سيّد کاظم حائري بهره بردند.
در بخش دروس عقلي نيز، مباحث شفاء، اسفار و اشارات و مباحث تفسيري را نزد اساتيد برجستهاي چون آيت الله حسنزاده آملي و آيت اللهجوادي آملي گذرانده و از محضر اين اساتيد بهرهي فراوان برد. و نيز دروس علم هيئت را از محضر آيت الله حسنزاده استفاده نمود.
تدريس
معظّم له همواره در کنار تحصيل هماره به امر تدريس نيز عنايت ويژهاي داشته، و هماينک بيش از بيست و پنج سال است كه بر كُرسي تدريس تكيه زده و فضلاي بسياري از خرمن علمي ايشان استفاده بردهاند. وي پنج دوره كتاب «معالم»، سه دوره کتاب «اصول فقه»، چندين دوره کتاب «شرح لمعه»، سه دوره كتاب «مكاسب» و بيش از چهار دوره کتاب «كفاية الاصول» را تدريس نموده، و امروزه سيزده سال استكه به تدريس خارج فقه و اصول اشتغال دارند. و دروس ايشان به عنوان يکي از درسهاي پر عمق و مبسوط در ميان فضلا و طلاّب حوزه شناخته شده است.
درسهاي حضرت استاد علاوه بر اينکه به صورت نوار ضبط شده و در اختيار پژوهشگراني که فرصت شرکت در اين دروس را ندارند، قرار داده ميشود؛ به صورت صوت و متن نيز هر روز در پايگاه اطّلاع رساني ايشان به آدرس www.fazellankarani.org قرار ميگيرد؛ که فضلا و محقّقان از آن بهره ميبرند.
تأليف
حضرت استاد علاوهي بر تدريس، به تأليف مقالات علمي و کتب نيز توجّه خاص دارند. به گونهاي که در كنگرههاي علمي بزرگي چون كنگره شيخ اعظم انصاري و مقدّس اردبيلي و امام خميني «رحمهمالله» شرکت فعّال داشته، و مقالات علمي متعدّدي ارائه دادهاند كه تماميآنها علاوه بر انتشار، در صحن همايش نيز قرائت گرديده است.
علاوه بر مقالات مذکور، از ايشان تأليفات و رسالههاي مختلفي نيز در فقه، اصول و مباحث قرآني به چاپ رسيده است.
توجّه معظّمله به طرح مسائل نو پيدا و مورد ابتلا، ستودني و يکي از ويژگيهايي مباحث ايشان است. بحث نو پيداي تأثير زمان و مکان در اجتهاد و نيز تلقيح مصنوعي، حقّ التأليف، طواف از طبقهي اوّل مسجد الحرام و استفاده از تلسکوپ در رويت هلال ماه از زمرهي اين مباحث است؛ و تأليفاتي نيز از ايشان در رابطه با آنها منتشر شده است؛ که نوآوريهاي فقهي و اصولي متعدّدي در آنها به چشم ميخورد. طرح اين مباحث به صورت گسترده، همراه با ارائهي مباحثي نو و بديع، از ديگر ويژگيهاي معظّمله است و کتابهاي قواعد فقهيّه ايشان ـ لاحرج و ضمان يد ـ شاهد صدقي بر اين مدّعاست.
توجّه به مباحث قرآني و تدريس آيات الاحکام ـ آيات مربوط به خمس، حجاب و نکاح ـ به صورت مبسوط، به گونهاي که پاسخگوي شبهات موجود نيز هست، از ديگر امتيازات علمي معظّمله به شمار ميآيد.
حضرت استاد علاوه بر دريافت اجازهي اجتهاد مطلق از سوي والد بزرگوارشان در سال 1376، از سوي شوراي عالي حوزهي علميه قم نيز در تاريخ 13/8/1381 مدرک علمي سطح چهار در رشته فقه و اصول، که همان اجتهاد است را با معدّل هيجده و درجهي عالي دريافت نمودند.
فعاليّتهاي علمي و فرهنگي
ايشان علاوه بر اهتمام وافري كه به مباحث علمي خود دارند، ادارهي دفاتر مقام مرجعيّت شيعه در شهرها و کشورهاي مختلف كه خود شؤون و بخشهاي گوناگوني دارد، را بر عهده داشته و دارند. معظّمله از هر جهت مورد اعتماد و تأييد والد مکرّم خود بوده، و در دوران پانزده سال مرجعيّت والدشان، همهي استفتائات و سؤالهاي اينترنتي با دستور آن مرجع بزرگ، لازم بود که به تأييد حضرت استاد برسد.
علاوه بر اين، رياست عاليهي مركز فقهي ائمهاطهار «عليهم السلام» را بر عهدهي ايشان است. اين مركز كه اوّلين مرکز تخصّصي فقه و اجتهاد است، در سال 1376 به امر مبارك والد معظّم ايشان «قدّسسرّه» تأسيس گرديده، و عهدهدار تربيت فقيهان و مجتهدان آگاه به زمان است؛ تا بتوانند نيازهاي فقهي و ديني نسل حاضر را پاسخگو باشند. اين مرکز، اکنون، يکي از مراكز مهمّ علمي است كه در حوزه مقدّسه قم مورد توجّه بزرگان و اعاظم است که در آن، علاوه بر امور آموزشي، كتابخانهي تخصّصي فقه و اصول وجود دارد كه به تصريح اهل نظر، غنيترين كتابخانه در اين رشته است. امور پژوهشي نيز از ديگر مواردي است که در اين مرکز به آن توجّه شده، و طلاّب علاوه بر آموزش، به تحقيق و پژوهش در مباحث فقهي، اصولي، رجال، تفسير و ... نيز ميپردازند.
به جز مرکز فقهي ائمّهي اطهار «عليهمالسلام»، معظّمله در سال 1379 شمسي براي اوّلين بار در حوزهي علميه قم، به جهت تقويت نخبگان و طلاّب با استعداد در مقطع سطح، به دستور والد مکرّمشان گروههاي ويژه علمي را تشکيل دادند، که امروزه آثار و برکات فراواني در حوزه داشته و فضلاي متعدّدي را تربيت نمودهاند.
حضرت استاد علاوهي بر تمامي موارد فوق، به عنوان وصيّ والد مرحوم خود بوده، و تمامي امور علمي و مالي آن مرجع فقيد به ايشان واگذار شده است. اکنون بعد از ارتحال والدشان، حدود دو سال است که مراکز فقهي قم، مشهد، افغانستان و سوريه به فعاليّت خود بيش از گذشته ادامه داده، و نيز دفاتر آن مرحوم بر حسب تقاضاي مقلّدين ايشان همچنان مفتوح است و به پاسخگوئي و رفع حوائج شرعي مردم اقدام مينمايند.
فعاليّتهاي سياسي
استاد در طول سالهاي مبارزهي ملّت بزرگ ايران، هماره با آنان همگام بوده است. وي در ايّام تبعيد والدشان در يزد، در سنين نوجواني در حالي که در کلاس اوّل راهنمايي بودند، در روز عاشورا، در حظيره يزد (مسجد محمديّه يزد)، مقالهاي در مورد نهضت امام حسين «عليهالسلام» و اهداف آن خواندند که در همان زمان، رئيس ساواک را که از اعضاي حاضر در جلسه بود را به خشم واداشت. ايشان در سالهاي تبعيد پدر نيز همراه او بوده، و همواره از مسائل مهمّ نهضت آگاه بود. معظّمله پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز همچون گذشته هماره مدافع نظام و انقلاب بوده و در دوران جنگ تحميلي به صورت متعدّد در جبهههاي حق عليه باطل حضور يافتند.
حضرت استاد در سال 1374 شمسي به دعوت بزرگان، به عنوان يکي از اعضاي تأثيرگذار جامعه مدرّسين حوزهي علميه قم نيز انتخاب شدند.
استاد جناب مستطاب آقاي حاج شيخ محمّدجواد فاضل لنكراني، فرزند مرجع بزرگ شيعه حضرتآيت الله العظمي فاضل لنكراني«قدّسسرّه» در سال 1341 شمسي و در ماه رجب مقارن با ولادت با سعادت حضرت امام جواد «عليهالسلام» در شهر مقدّس قم ديده به جهان گشود. پدر ايشان، پيش از تولد فرزند، در خواب ديده بود که خداوند به وي پسري عطا ميکند که به بدن او متصل است؛ و آن را به پسر بودن و روحانيشدن فرزند خود تعبير کردند.
دوران تحصيل
ايشان تحصيلات ابتدائي را در مدرسه سنائي قم آغاز کرد؛ و به دليل تبعيد پدر بزرگوارشان توسّط رژيم استبدادي طاغوت به يزد، تحصيل خود را در آنجا پي گرفت؛ و سپس به قم بازگشته و تا اخذ ديپلم تجربي دانش روز را ادامه داد. وي در كنار درسهاي دبيرستان، در سال 1356 شمسي دروس حوزوي را آغاز نمود و چون غالب دروس رسمي حوزه در آن زمان به دليل حرکت نهضت اسلامي ملّت ايران تعطيل بود، ايشان با همّت و جدّيت فراوان توانست با شرکت در درسهاي خصوصي اساتيد حوزه، در مدّت كوتاهي دروس سطح را به پايان رسانده، و در سال1361 شمسي به دروس خارج فقه و اصول راه يابد.
استادان
ايشان در سالهاي تحصيل خود به محضر عالمان بسياري شرفياب شد. دروس دورهي ادبيّات را نزد استاد بيگدلي ـ که هماکنون از استادان برجستهي حوزه هستند ـ گذراند؛ در رسائل و کفايه جلد دوّم به درس آيت الله سيّد رسول موسوي تهراني و آيت الله اعتمادي راه يافت. کتاب مکاسب را نيز به صورت خصوصي از آيت الله پاياني فراگرفت. با پايان يافتن دروهي سطح، براي بحثهاي تخصّصي و اجتهادي در دروس والد مکرّم خود شرکت جسته، و حدود 15 سال از محضر والد عظيم الشأن خود بهره فراوان برد. و حدود هفت سال نيز از محضر مرجع بزرگوار حضرت آيت الله العظمي وحيد خراساني «مدّظلّهالعالي» استفاده نمود. همچنين چندين سال از دروس فقه حضرت آيت الله سيّد کاظم حائري بهره بردند.
در بخش دروس عقلي نيز، مباحث شفاء، اسفار و اشارات و مباحث تفسيري را نزد اساتيد برجستهاي چون آيت الله حسنزاده آملي و آيت اللهجوادي آملي گذرانده و از محضر اين اساتيد بهرهي فراوان برد. و نيز دروس علم هيئت را از محضر آيت الله حسنزاده استفاده نمود.
تدريس
معظّم له همواره در کنار تحصيل هماره به امر تدريس نيز عنايت ويژهاي داشته، و هماينک بيش از بيست و پنج سال است كه بر كُرسي تدريس تكيه زده و فضلاي بسياري از خرمن علمي ايشان استفاده بردهاند. وي پنج دوره كتاب «معالم»، سه دوره کتاب «اصول فقه»، چندين دوره کتاب «شرح لمعه»، سه دوره كتاب «مكاسب» و بيش از چهار دوره کتاب «كفاية الاصول» را تدريس نموده، و امروزه سيزده سال استكه به تدريس خارج فقه و اصول اشتغال دارند. و دروس ايشان به عنوان يکي از درسهاي پر عمق و مبسوط در ميان فضلا و طلاّب حوزه شناخته شده است.
درسهاي حضرت استاد علاوه بر اينکه به صورت نوار ضبط شده و در اختيار پژوهشگراني که فرصت شرکت در اين دروس را ندارند، قرار داده ميشود؛ به صورت صوت و متن نيز هر روز در پايگاه اطّلاع رساني ايشان به آدرس www.fazellankarani.org قرار ميگيرد؛ که فضلا و محقّقان از آن بهره ميبرند.
تأليف
حضرت استاد علاوهي بر تدريس، به تأليف مقالات علمي و کتب نيز توجّه خاص دارند. به گونهاي که در كنگرههاي علمي بزرگي چون كنگره شيخ اعظم انصاري و مقدّس اردبيلي و امام خميني «رحمهمالله» شرکت فعّال داشته، و مقالات علمي متعدّدي ارائه دادهاند كه تماميآنها علاوه بر انتشار، در صحن همايش نيز قرائت گرديده است.
علاوه بر مقالات مذکور، از ايشان تأليفات و رسالههاي مختلفي نيز در فقه، اصول و مباحث قرآني به چاپ رسيده است.
توجّه معظّمله به طرح مسائل نو پيدا و مورد ابتلا، ستودني و يکي از ويژگيهايي مباحث ايشان است. بحث نو پيداي تأثير زمان و مکان در اجتهاد و نيز تلقيح مصنوعي، حقّ التأليف، طواف از طبقهي اوّل مسجد الحرام و استفاده از تلسکوپ در رويت هلال ماه از زمرهي اين مباحث است؛ و تأليفاتي نيز از ايشان در رابطه با آنها منتشر شده است؛ که نوآوريهاي فقهي و اصولي متعدّدي در آنها به چشم ميخورد. طرح اين مباحث به صورت گسترده، همراه با ارائهي مباحثي نو و بديع، از ديگر ويژگيهاي معظّمله است و کتابهاي قواعد فقهيّه ايشان ـ لاحرج و ضمان يد ـ شاهد صدقي بر اين مدّعاست.
توجّه به مباحث قرآني و تدريس آيات الاحکام ـ آيات مربوط به خمس، حجاب و نکاح ـ به صورت مبسوط، به گونهاي که پاسخگوي شبهات موجود نيز هست، از ديگر امتيازات علمي معظّمله به شمار ميآيد.
حضرت استاد علاوه بر دريافت اجازهي اجتهاد مطلق از سوي والد بزرگوارشان در سال 1376، از سوي شوراي عالي حوزهي علميه قم نيز در تاريخ 13/8/1381 مدرک علمي سطح چهار در رشته فقه و اصول، که همان اجتهاد است را با معدّل هيجده و درجهي عالي دريافت نمودند.
فعاليّتهاي علمي و فرهنگي
ايشان علاوه بر اهتمام وافري كه به مباحث علمي خود دارند، ادارهي دفاتر مقام مرجعيّت شيعه در شهرها و کشورهاي مختلف كه خود شؤون و بخشهاي گوناگوني دارد، را بر عهده داشته و دارند. معظّمله از هر جهت مورد اعتماد و تأييد والد مکرّم خود بوده، و در دوران پانزده سال مرجعيّت والدشان، همهي استفتائات و سؤالهاي اينترنتي با دستور آن مرجع بزرگ، لازم بود که به تأييد حضرت استاد برسد.
علاوه بر اين، رياست عاليهي مركز فقهي ائمهاطهار «عليهم السلام» را بر عهدهي ايشان است. اين مركز كه اوّلين مرکز تخصّصي فقه و اجتهاد است، در سال 1376 به امر مبارك والد معظّم ايشان «قدّسسرّه» تأسيس گرديده، و عهدهدار تربيت فقيهان و مجتهدان آگاه به زمان است؛ تا بتوانند نيازهاي فقهي و ديني نسل حاضر را پاسخگو باشند. اين مرکز، اکنون، يکي از مراكز مهمّ علمي است كه در حوزه مقدّسه قم مورد توجّه بزرگان و اعاظم است که در آن، علاوه بر امور آموزشي، كتابخانهي تخصّصي فقه و اصول وجود دارد كه به تصريح اهل نظر، غنيترين كتابخانه در اين رشته است. امور پژوهشي نيز از ديگر مواردي است که در اين مرکز به آن توجّه شده، و طلاّب علاوه بر آموزش، به تحقيق و پژوهش در مباحث فقهي، اصولي، رجال، تفسير و ... نيز ميپردازند.
به جز مرکز فقهي ائمّهي اطهار «عليهمالسلام»، معظّمله در سال 1379 شمسي براي اوّلين بار در حوزهي علميه قم، به جهت تقويت نخبگان و طلاّب با استعداد در مقطع سطح، به دستور والد مکرّمشان گروههاي ويژه علمي را تشکيل دادند، که امروزه آثار و برکات فراواني در حوزه داشته و فضلاي متعدّدي را تربيت نمودهاند.
حضرت استاد علاوهي بر تمامي موارد فوق، به عنوان وصيّ والد مرحوم خود بوده، و تمامي امور علمي و مالي آن مرجع فقيد به ايشان واگذار شده است. اکنون بعد از ارتحال والدشان، حدود دو سال است که مراکز فقهي قم، مشهد، افغانستان و سوريه به فعاليّت خود بيش از گذشته ادامه داده، و نيز دفاتر آن مرحوم بر حسب تقاضاي مقلّدين ايشان همچنان مفتوح است و به پاسخگوئي و رفع حوائج شرعي مردم اقدام مينمايند.
فعاليّتهاي سياسي
استاد در طول سالهاي مبارزهي ملّت بزرگ ايران، هماره با آنان همگام بوده است. وي در ايّام تبعيد والدشان در يزد، در سنين نوجواني در حالي که در کلاس اوّل راهنمايي بودند، در روز عاشورا، در حظيره يزد (مسجد محمديّه يزد)، مقالهاي در مورد نهضت امام حسين «عليهالسلام» و اهداف آن خواندند که در همان زمان، رئيس ساواک را که از اعضاي حاضر در جلسه بود را به خشم واداشت. ايشان در سالهاي تبعيد پدر نيز همراه او بوده، و همواره از مسائل مهمّ نهضت آگاه بود. معظّمله پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز همچون گذشته هماره مدافع نظام و انقلاب بوده و در دوران جنگ تحميلي به صورت متعدّد در جبهههاي حق عليه باطل حضور يافتند.
حضرت استاد در سال 1374 شمسي به دعوت بزرگان، به عنوان يکي از اعضاي تأثيرگذار جامعه مدرّسين حوزهي علميه قم نيز انتخاب شدند.