امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ثمره ضابطه تزاحم و تعارض در بحث ترتب
#1
در تعارض مشکل از ناحیه جعل نیست بلکه مشکل از ناحیه عجز مکلف در امتثال است. در مثل حرمت غصب و وجوب نجان نفس ، متعلق امر و نهی دو چیز است و به لحاظ مقام امتثال انجام یکی مقارن با عصیان دیگری شده نه متحد با آن. به عبارت دیگر دو عنوان از حیث مصداق ملازم شده اند نه از حیث مصداق.

بنابراین ضابطه تزاحم این است که امتثال یکی ملازمه اتفاقی با امتثال دیگری دارد ( اگر ملازمه دائمی بود باز هم مساله از باب تعارض بود نه تزاحم)

و لکن در تعارض : هر دو عنوان ممکن است یکی باشد اما از حیث مصداق بر هم منطبق میشود، مثل صلوة در دار غصبی.

نتیجه این تفاوت ضابطه در بحث ترتب روشن میشود که : هر کجا تزاحم ممکن باشد ترتب ممکن است و هر کجا ترتب ممکن است تزاحم است.
پاسخ
#2
سلام
دوست عزیز لطف کنید و دقت بیشتری در تایپ کنید.
در تزاحم مشکل از ناحیه جعل نیست نه در تعارض
کلمه نجات به صورت غلط تایپ شده.
دو عنوان از حیث مصداق ملازم شده‌اند نه از حیث مصداق؟!!!!!!
در تعارض اگر هر دو عنوان یکی باشند حتما از حیث مصداق یکی خواهند بود. شاید منظورتان این باشد که ممکن است دو عنوان باشند که از نظر مصداق یکی شده اند.
نماز در مکان غصبی لزوما از موارد تعارض نیست.
ضابطه بر عکس است. هر کجا ترتب قابل تصور باشد از موارد تزاحم است.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان