امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
راهکارهای افزایش فعالیت کاربران
#1
به نام حضرت دوست
سلام.
قراره تو این پست پیشنهاد هایی برای افزایش فعالیت کاربران در این انجمن داده بشه.
از تمام اعضاء درخواست می کنم اگه پیشنهادی دارن یا درباره مطالبی که من می نویسم حرفهایی دارن، بیان و نظراتشون رو بیان کنن.
پاسخ
#2
به نام حضرت دوست

اول از همه باید گفت که دو مسئله تو اینترنت در رابطه با کاربران مطرح است.
مسئله اول دیده شدن مطالب است. یعنی اینکه این بازدید واقعی باشه. نرخ برگشت و شکست و ماندگاری و ... خوبی داشته باشه. اگه این مسئله خوب باشه، تو این نگاه هم بهش می گن فعالیت کاربران. و ارزش مند هم است.
مسئله دوم: فعالیت خود کاربران به این معنا که علاوه بر مشاهده، در بحث ها شرکت کنند، بعد از مطالعه نقد و نظر بدهند، سپاس بدهند، اگه یه مطلب نتیجه گیریش به یه فعالیت در دنیای واقعی منجر بشه، تا چه حد توش مشارکت دارن و ...

خوب این دو تا بحث، از یه نگاه با هم جدا هستن و الزاما مثبت بودن اولی بیانگر مثبت شدن دومی نیست. ولی از نگاه دیگه اتفاقا با هم ارتباط دارند. اگه اولی مثبت بشه، می شه با صبر و گذشت زمان انتظار دومی رو داشت. (این اصل عمدتاً در سایت ها وجود دارد و این نگاه رو دارن بهش)
یعنی اگه جای فعالیت کردن موجود باشه، جذابیت داشته باشه و مخاطب به جهت تماشا جذب کنه، همین که مخاطب در مرحله اول، با دیدن سایت و مطلبش قصد بستن سایت رو نمی کنه، مطلب رو می خونه و به جاهای دیگه سایت سرک می کشه خودش نشان دهنده قصد او برای استفاده از سایت است. و چون استفاده بیشتر با ثبت نام و فعالیت در انجمن به شکل ایجاد موضوع و ... ممکن است، لذا این کار رو می کنه.

البته بحث از خواستگاه این سایت و گروه مرجع و کاربران این سایت هم است و بستگی به شرایط خاص این گروه داره.
ولی به هر حال می شه این پیشنهاد ها رو تو دو دسته بیان کرد. در قدم اول پیشنهاد هایی که می شه داد رو بهتره به دو دسته تقسیم کرد.

دسته اول: پیشنهاداتی خیلی کلی و عام که شامل مباحثی اصلی و اصولی در مورد انجمن می شه. که این مسائل صد در صد به فعالیت کاربران در انجمن تأثیر گذاشته و دخالت دارند. (البته سعی می کنم بحث در این زمینه رو خیلی کلی و سر بسته و کوتاه انجام بدم که باعث سوء تفاهم دخالت نشه)

دسته دوم: پیشنهاداتی جزئی تر که خود این دسته نیز به نوبه خودش دو قسمت است. یه دسته پیشنهادات با سطح کلیت متوسط و دیگه پیشنهاداتی بسیار جزئی که بیشتر به جزئیات داخلی انجمن برمی گردد و به هیچ مورد دیگه ای ارتباط نداره.

با بیان برخی موارد این پیشنهاد مشخص می شه که منظور از متوسط بودن یا جزئی بودن در این دسته پیشنهادات چی است.

اما دسته اول:
1)  ارتباطش با مراکز حوزوی، روحانیون و کلا هر چی حقیقی و حقوقی خارج که واقعا وجود دارند تا حدودی مشخص بشه.

یعنی چی این مطلب: یعنی اینکه آیا اینجا قصد ما فقط مجازی است به همین معنای مجازی کامل، یعنی هیچ ارتباطی قرار نیست با مراکز حقیقی و حقوقی باشه. با روحانیون و سایر اعضای سایت قرار نیست هیچ ارتباطی باشه. یا ارتباط قراره که حداقل باشه (و این حداقل رو چی تعیین می کنه و چه مقدار می تونه باشه  و ... )
مشخص کردن این گونه موارد برای خود سایت و برای کاربران خیلی مفید است. شاید گفته بشه که چه ارتباطی با فعالیت بیشتر کاربران داره. جواب این است که این شکل ارتباط با خارج، مشخص می کنه که اگه قرار باشه فعالیتی انجام بشه، یا تصمیمی گرفته بشه یا کلا اگه هر حرفی زده بشه اینجا، تا چه در خارج از نت تأثیر گذار است. و البته سایر مطالبی که در این قسمت می شه بررسی کرد که فعلا همین اجمالش بسه.

2) آیا این سایت با توجه به مورد اول، قراره پشتیبانی از خارج داشته باشه؟ توسط اشخاص یا موسسات یا خیر؟ و چرا؟ اتفاقا این پشتیبانی داشتن یا نداشتن خودش خیلی تو سایت می تونه دخیل باشه و تأثیر گذار در فعالیت اعضا.
مثال: اگه یه پشتیبانی بگه کسانی که اینجا فعالیت مفیدی تو موضوع درسی خاصی داشتن، تو موسسه به کار می گیرم. یا ...
که البته یه قسمت از این پشتیبانی، پشتیبانی مالی است. یعنی آیا سایت می تونه به فعالینی که بخوان یه حرکت جدیدی ایجاد کنن، یه حداقل کمک هایی داشته باشه یا ن.

شاید بگین که این دو مورد چندان ربطی نداره. باید بگم خیر. ربط داره. نشون به اون نشون که خیلی از سایت های پر کاربرد اینترنت نیز به خاطر همین مباحث، پر کاربرد و پر فعالیت هستن. مثالش هم از سایت های خارجی، سایت های بانکی، سایت های آمازون و ای بای و خرید و یا سایت هایی که حمایت از هنرمندان، دانشمندان، مولفان، نویسندگان، داستان نویسان، شاعران و ... انجام می دن.
حالا وضع خارج تو خیلی از موارد با ما فرق می کنه. ولی مشخص است که یکی از پر کاربردترین سایت ها اینها هستن.
از اون طرف سایت هایی مثل فیس بوک و یاهو و گوگل و ... هستن. اینها چی کار می کنن؟ اینها هم در فضای خارجی یه نمود عینی و ارتباط های مشخصی با سازمان های بیرونی و اشخاص و ... دارن.

یعنی می گن فضای مجازی، با وجود عنوان مجازی اش، هر چقدر ارتباط با دنیای واقعی پیدا کنه، بیشتر پر کاربرد می شه.

  عمدتا سایت های علمی ارتباط های خاص و زیادی با جهان خارج دارن. و در مجموع سعی می کنن به تمام معنا ساز و کار خودشون رو با جهان خارج مشخص کنن.
سایت هایی مثل فان و ... که هیچ قصدی به جز تفریح ندارن. بازم این سایت ها هم تکلیف خودشون رو با جهان خارج مشخص کردن.
بعضی سایت ها هم هستن که عین یه کتاب هستن. یعنی فقط می شه توش رفت و خوند. (کاربر محور نیستن) اینجاها به ظاهر چندان ارتباط با جهان خارج ندارن به جز محتواش که باید مورد نیاز و توجه کاربران از دنیای واقعی قرار بگیره نداره.


3) بحث هایی مثل حق کپی رایت که وقتی یه مطلب در اینترنت گذاشته می شه عمدتا رعایت نمی شه و هر کسی می تونه از روش برداره و بگه نوشته خودم است؛ بحث از ارزش افزوده مطالبی که در اینترنت منتشر می شه، چون کار کردن و فعالیت کردن در اینترنت به خودی خود، یه ارزش و سود آوری چندگانه ای داره. یه بعدش فرهنگی است. یه بعدش مالی برای گسترش دهندگان اینترنت و ... است.
یه بحث دیگه هم بحث معیشت است. (در بسته بماند این بحث)
یه بحث دیگه تأثیر گذاری خود سایت در کاربرانش و انواع استفاده هایی که به شکل کلی از سایت قرار است بکنن است. یعنی سایت چه منافعی قراره به کاربران بده. چه منافعی رو اجازه استفاده به کاربران قرار نیست بده. اون وقت جهت منافعی که قرار بده، چه تضمین ها و چه راهکارهایی داره که مطمئن بشن اون منافع رو قراره که دریافت بکنند.
در مقابل سایت برا خودش چه منافعی در نظر گرفته. یعنی با انجام فعالیت کاربران، چه منافعی به سایت می رسه. و چه منافعی قراره که به سایت نرسه. و چه تضمین هایی باید از سمت کاربران برای منافع سایت داده بشه و ...

4) بحث های مالی سایت،تعداد کارکنان و توانایی های آنان و ... و سودآوری که می تونه برای کاربران سایت داشته باشه و ... هم مطرح است.
پاسخ
 سپاس شده توسط Rayhan
#3
به نام حضرت دوست

اما دسته دوم که همان پیشنهادات جزئی تر است که شامل پیشنهادات متوسط و خیلی جزئی می شه.

متوسط هایش: (البته سعی می کنم پیشنهادهای این دسته رو نیز خیلی اجمالی بیان کنم و وارد موارد و مصادیق و ریزه کاریها نشم)
1) مثل اینکه آیا قصد بشه ارتباط با مدرسه خاصی مثلا به اسم معصومیه، یا کرمانیها و ... انجام بشه؟ این ارتباط اگه از کانال هایی باشه بیشتر شکل می گیره. و اینکه در هنگام ارتباط، چه شروطی از سمت مدارس می تونه لحاظ بشه یا نباید لحاظ بشه و ...

2) فضاهایی در کنار انجمن برای کسب تبلیغات که سبب جذب مالی بشه برای سایت بشه. آیا گذاشته بشه. آیا سایت از راهکارهای دیگه ای برای کسب سودآوری برای خودش استفاده کنه؟

3) ارتباط با سایر سایت ها چگونه باشه؟ نه به شکل کلی. بلکه به شکل تک تک و با بیان موردی. مثلا از سایت تبیان، راسخون، سایت اسک قرآن، گفتگوی دینی، و ... چگونه باشه.

4) شناخته شدن اعضا در سایت یا شناخته نبودن آنها (حتی برای مدیریت)، امکان عضویت دانشجویان، دانش آموزان، یا غیر آنها در سایت و ...

5) امکانات سایت مثل بحث هاست که اگه شلوغ بشه و فعالیت کاربران زیاد بشه کم می آره یا نه و ...

6) بحث های جنبی سایت مثل پشتیبانی فنی و ... که حتما وقت گیر است و چند نفر گاها لازم داره که به آنها توجه بشه.

7) بحث ارتباط با جشنواره علامه حلی، با جشنواره داخلی مدارس، و ... (هر کدوم به شکل تک تک و جدا جدا)

8) بحث گذاشتن اخبار مورد نیاز مثلا شهریه، موسسات و سازمان ها، مدارس، جذب موسسات و جذب مبلغان و ... البته تا حد ممکن (یعنی تا آنجایی که بتوان تحت پوشش قرار داد)

9) بحث ایده های طلبه ها در مورد تبلیغ کردن، ایجاد گروه های فرهنگی، استفاده کردن از بخش های جنبی مثل نویسندگی، هنر و ... و مستعد بودن انجمن برای همکاری و کمک نمودن به چنین مواردی

10) بحث وجود ناظران و اساتید مختلف و زیاد در سایت که بتوانند در هنگام نیاز در بحث های علمی کمک کار باشند و گره از مشکلات بردارند.

11) ویرایش انجمن یعنی ریزه کاریها و جزئیات و طراحی ظاهر و امکانات و ... قطعا دخیل است در جلب توجه مخاطب و حتی فعالیت کردن مخاطبان. البته وقت گیر است و برخی جزئیات ضرورت دارد که انجام بشه که بدون اون جزئیات حتی برخی فعالیت ها رو نمی شه انجام داد. مثل بحث اعتبار و اعتبار دهی. بحث سپاس، بحث نقل قول گیری، بحث ویرایش، و ...

برخی ها در نگاه اول ضرورت ندارد، اما قطعا در فعالیت کاربران تأثیر گذار است و می تواند باعث بهبود فعالیت کاربران شود.

این بحثها یقینا دخیل است.

یا بحث گروه ها که این انجمن در حال حاضر فاقد آن است ولی برخی امکانات دیگه به انجمن اضافه می کنه.
بحث پرتال ظاهری انجمن، بحث سایت های متصل و مرتبط که می شه در ردیف این انجمن باشه و برخی توانایی های این انجمن رو به اون مکان ها منتقل کرد یا آنکه آنها مستقل باشند، اما انجمن با آن سایت ها متصل باشند. (اتصال زیاد نه فقط صرف چند ارتباط اولیه و ساده) که از فوائد آن سایتها برای کاربران این سایت استفاده شود و ...

12) بحث امکان مدیر شدن یا انتخاب شدن مدیران انجمن (مدیر شدن برای خیلی تازه واردها خودش انگیزه برای فعالیت ایجاد می کنه و البته شرایط مدیر شدن هم باید باشه و ... )
یعنی بحث ارتقاء سطح کاربری و تفاوت های این سطوح کاربری و ... البته چند مورد از سطوح کاربری، سطوح مدیریت هستن. که به نظر سطح بالای تمام انجمن ها مدیر کل است. منتها به شرط آنکه ساختار و چارت کاری جداگانه و متفاوتی نداشته باشن. مثلا یه انجمن دانشگاه بالاترین چارت داخلی اش مدیر کل انجمن است. ولی عموما این مدیر کل غیر از رئیس دانشگاه است و مقام رئیس دانشگاه مسلم است که بالاتر از مدیر کل انجمن است. هرچند اگر در انجمن به عنوان رئیس دانشگاه فعال است نه مدیر کل انجمن.

13) بحث ارتباط کامل و مداوم داشتن با کاربران که کاربری بعد از فعالیت، چند روز بعد مدیران به فعالیت او توجه نکنن. بلکه سعی کنن که فعالیت او را تشویق نموده. و سعی کنن مشکلات و نیازهای او رو تا حد امکان رفع کنند. اگر چه لازم نیست همیشه خودشان جوابگوی تمام اشکالات، سوالات و بحث های کاربران باشند. اما توجه به کاربران تازه کار انگیزه در آنها جهت افزایش فعالیت آنان است.
از طرف دیگر کاربران سابقه دار نیز باید به گونه دیگری تشویق نمود. و سعی شود به شکل های گوناگون و بهانه های گوناگون، هر چند وقت یه بار، تشویق های جدید داشت یا تشویق ها رو عوض نمود و ...


14) گروهی باشند که هر چند وقت یه بار راهکارهای جدیدی برای افزایش فعالیت کاربران پیدا کنند. و البته این گروه می تونه چند تا گروه باشه. یه گروه برای انجمن اصول. یه گروه برای انجمن فقه و ...
و البته این گروه ها هر چند وقت یه بار مثلا هر روز یا هر دو سه روز یا هر هفته، این پیشنهادات جدید رو توی اخبار به تمام اعضا پیام می دهند یا اینکه یه قسمتی باشه برای این اخبارها که بیان کنند

هر چقدر تعداد اخبار سایت بیشتر باشه، کاربران می بینن که سایت هر روز داره فعالیت می کنه (غیر از بحث پست ها که شاید مرتبط با اونها نباشه اخبار بیشتر با کاربران در ارتباط است)
و ....


15) سعی کرد برای کاربران، استفاده های مختلف ایجاد کرد. یعنی از بیرون و ارتباط هایی که با سازمان های بیرون است، استفاده هایی برای سایت ایجاد کرد، که برای کاربران مفید است


البته پیشنهادهای متوسط زیاده که می شه انجامش داد.
مثلا اگه برخی از مسائل دسته اول و همین دسته مشخص بشوند، می شود انتظار فعالیت هایی از سوی برخی کاربران حتی خودم هم داشت. (اگه کاری از دستم برآید در خدمت هستم.)
پاسخ
#4
به نام حضرت دوست

برخی از پیشنهادهای جزئی:
مثلا:
1) وقتی هر کاربر ثبت نام کرد و تایید شد ثبت نامش، یه پیام تبریک ورود به انجمن براش بره.
2) هر هفته یه پیام بره که مثلا این هفته قراره تو انجمن چه کارهایی انجام بشه.
3) برخی گروه ها و یا قسمت ها قراره که چند وقت بیشتر فعال باشن، پیامش برای هر کاربر بره که مثلا تو این ماه چند تا کار انجام دادن یا قراره انجام بدن

4) هر چند وقت یه بار مسابقه ای در قسمتی از سایت باشه که کاربران با فعالیت در آن، جوایزی کسب کنن.

اگه بشه برای فعالیت ها یه جور امتیاز در نظر بگیرند که با کسب امتیاز های خاصی، تشویق هایی از کاربران بشه،

5) اگه کاربری، اسپم داد، به تندی رفتار نشه و سعی بشه رفتار جذابی باشه.

6) اگه کاربری، موضوع تکراری داد، بازم رفتار جذاب در مقابلش انجام بشه.

7) اگه کاربری، تو یه موضوع، بر خلاف اون موضوع بحث داد، بازم رفتار جذابی در مقابلش انجام بشه.

8) کلا سایت سعی کنه رفتار خشک و بی روحی نداشته باشه و رفتارهایش با نشاط و سر زنده باشه.

9) سعی بشه همیشه پشتیبان کاربران بود و از خروج و کم کاری هیچ کاربری ناراحت نبود.
مثلا اگه مدیر است آن کاربر، کنارش یه مدیریت موقت یا مدیریت جزئی یا ... از قبل بوده باشد که اگه ایشون فعال نبودن، آن مدیر که از قبل اجازه داشته، کارها رو انجام بده.

کلا سایت جوری بشه که تعداد مدیران و ... زیاد باشه. این جوری با رفتن برخی، سایت ضربه نمی خوره.

البته اگه فردی توانایی های خوبی داشت و خواست فعالیت زیاد داشته باشه، در چند جا و حیطه فعالیت کنه که نگه کنار من افراد زیادی هستن من توانایی های زیادی نمی تونم داشته باشم.

10) از دوستان جهت معرفی سایت کمک گرفت.

11) نام سایت و معرفی و تبلیغات آن در مکان هایی که حوزویان رفت و آمد دارن تأثیر گذار است.

12) با استفاده از کلمات و عبارات تأثیر گذار و جذاب، سایت معرفی شود.

13) از نقاط ضعف و کم کار سایت بدون از دست رفتن کارآیی اصلی، با تغییر نگاه، استفاده های مفید زیادی داشت و آنها را به نقاط قوت جدید تبدیل کرد.

14) از تجربیات اعضا و کاربران استفاده کرد.

15) هر چند وقت یه بار، دیدارهایی با کاربران به شکل عمومی باشه. یه برنامه های جذاب، یا حتی علمی، و ... داشت.

و ....

البته این دسته بندی که گفتم، زیاد کامل نیست. مثلا برخی پیشنهادهای جزئی می تونه تو دسته متوسط باشه یا برخی متوسط ها تو دسته کلی باشه یا برعکس.

در ضمن در مورد جزئی ها می شه بیشتر بحث کرد.
و اون هم تک مورد تک مورد است. مثلا در مورد اینکه عنوان تالار اصول فقه، چی باشه.
عنوان کلی تالار چی بشه و عوض بشه یا نه و ...
و شاید این آخری رو هم بشه تو پیشنهادهای متوسط و .... جایگذاری کرد.
اینها در حال حاضر پیشنهادهای اولیه است.
می شه خیلی راهکارهای زیاد دیگه ای هم به این ها اضافه کرد.
شرمنده خیلی طولانی شد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان