امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مدیریت خشم
#1
بطور کلی مدیریت خشم در چهار مرحله ممکن است:
1)پیشگیری از ایجاد خشم: می‌توان با اصلاح سبک زندگی، حساسیّت و تحریک‌پذیری را که از علل زمینه ساز خشم هستند، کاهش داد مثلا تغذیه‌ی مناسب، تفریحات کافی، ورزش، آموختن مهارتهای زندگی مانند مهارت حل مسأله[1]، مهارت انعطاف‌پذیری و مهارت خودگردانی هیجانی، کارهایی که موجب نشاط و خلق خوش می‌شوند، همچنین راهکارهایی که موجب تعامل بهتر با اطرافیان می‌شوند مانند مهارت ارتباط مؤثر، تقویت هوش هیجانی[2].
2)کنترل خشم در هنگام بروز آن، با راهکارهایی مانند توجّه به پیامدهای خشم در جسم و روح خود فرد، توجّه به پیامدهای پرخاشگری در جسم و روح اطرافیانش، توجّه به پاداش‌های معنوی و دنیوی حلم، انجام تکنیک‌های خود آرام‌سازی(مانند 20 بار تنفس عمیق و شمارش معکوس).
3)جبران آسیب‌های خشم پس از بروز آن. خداوند متعال می‌فرماید: «...إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ..» (هود:114) برای جبران مثلا دو برابر آن رفتار اشتباهمان به فرد محبت کنیم، مثلا اگر 5 جمله ناراحتش کردیم، 10 جمله محبت آمیز به او بگوییم.
4)مراجعه به مشاور و روانشناس: گاهی جهت آموختن برخی مهارت‌های مفید در مراحل قبل، نیاز به دریافت کمک حرفه‌ای است، و گاهی یک بیماری در دستگاه روانی فرد باید درمان شود مانند: اختلال شخصیت ضد اجتماعی در جوانان و بزرگسالان و اختلال سلوک در نوجوانان، پارانوئید، اختلال اضطراب فراگیر،...
راهکارهای مقابله‌ی با خشم به لحاظ سنخ آنها به جسمی، شناختی، عاطفی، رفتاری، معنوی تقسیم می‌شوند که در ادامه می‌آید و در ضمن مشخص می‌شود که هر روش در کدام مرحله مؤثر است:
1)راهکارهای جسمی (فیزیولوژیک)
پیشگیری: تغذیه‌ی مناسب (ویتامین‌های مناسب به بدنش برسد، و بیماری‌هایی مانند کم خونی پیشگیری شود)، ورزش.
کنترل(در هنگام خشم): خودآرام‌سازی (تنفس عمیق با شمارش معکوس)[3]، نوشیدن یک لیوان آب، شستن دست و صورت، ورزش کردن (ورزش موجب تخلیه هیجانی و کاهش تنش می‌شود.)
2)راهکارهای شناختی
پیشگیری:
تغییر قواعد فکری ناکارآمد مانند: برچسب زنی، ذهن‌خوانی، مطلق‌گرایی(تفکر سیاه و سفید)، کامل‌گرایی (ایده‌ال‌گرایی افراطی)، فاجعه‌سازی.
تکمیل مراحل رشد شناختی: مرحله تفکر پسا صوری (مرحله بعد تفکر انتزاعی پیاژه): واقعیت خارجی یک چیز است، اما برداشت‌ها و نگاه‌های متفاوتی می‌تواند وجود داشته باشد.(افزایش انعطاف‌پذیری، درک نگاه‌ها و عقیده‌های گوناگون و قبول اختلاف سلیقه‌ها)[4]
کنترل: توجه به آثار و پیامدهای خشم و پرخاشگری.(نیلی‌پور 1385، ج 1، ص 274)، توجه به هدف زندگی(این کاری که از روی خشم انجام می‌دهد، او را به هدف نهاییش نزدیکتر می‌کند یا از آن دور می‌کند.)


[1] .مهارت حل مسأله باعث کاهش منشأ استرس که زمینه‌ساز تحریک‌پذیری و خشم است، می‌شود، منشأ استرس: ناکامی، تعارض، تغییر، فشار.
[2] .هوش هیجانی: توانایی فرد در درک احساس خویش و ابراز مناسب آن و همچنین درک احساس دیگران و واکنش مناسب به آن
[3] . تکنیک‌های آرام سازی بدن موجب کاهش فشارخون و ضربان قلب می‌شود و در نتیجه کاهش تنش در جسم فرد می‌شوند.
[4] .ر.ک.روان‌شناسی  رشد، لورا برک.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان