امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ضرورت دانش ، از کجا تا کجا ؟
#1
وجود دوستان به خیر
به امر مدیر محترم ، قصد داریم گفت و گویی در مورد مرز وجوب علم داشته باشیم ؛
آیا اصلاً علم برای انسان ضرورتی داره ؟ اگه بله ، حدود این ضرورت باید هرچه بهتر روشن بشه .
البته ممکنه این بحث نیاز به پیش بحث هایی تو وجوب و ضرورت ، علم و دانش ، مرز و حدّ ، جا و مکان ، و ... داشته باشه .
با اجازه ، خودم عرائضی برای شروع تقدیم کنم :
انسان دچار نقصه و برای نجات پیدا کردن از کمبودهاش نیاز به چیزهایی ( مکمِّل ) داره ؛ اون چیزها رو با حرکت میتونه به دست بیار پس نیاز به عمل داره .
امّا هر حرکتی میتونه انسان رو به اهداف مورد نیازش برسونه ؟ خیر چون با وجود تعدّد مقصد ، تعدّد راه هست ، و هر راهی ختم به مقصدی غیر از مقصد راه دیگه میشه .
اونچه میتونه به انسان بگه که از چه راهی میشه به چه مطلوبی رسید ، علمه . پس انسان برای کامل شدن ضرورتاً نیاز به علم داره .
انسان ناقص » علم » عمل » عین = انسان کامل
حالا چه دانشی واجب و ضروریه ؟ باید دید خروج انسان از چه نقصی ضروریه .
نظر عزیزان چیه ؟
پاسخ
 سپاس شده توسط Rayhan
#2
ممنون از زحمتی که متقبل شدین.
فرمودین انسان دچار نقص هست و برای برطرف کردنش باید حرکت کنه
اولین سوالم اینه که این حرکت حتمی هست یا نه؟ یعنی آیا انسان چه بخواد و چه نخواد حرکت می‌کنه یا اینکه حرکت امری اختیاری است و شما می‌فرمایین انسان باید حرکت کنه اما می‌تونه حرکت هم نکنه؟ حداکثر اینه که اگر حرکت نکرد ناقص می‌مونه.
پاسخ
 سپاس شده توسط طالب
#3
خیر عزیزم . به نظر حرکت امری فطریه و انسان حدّاقلّ حرکت رو بی اختیار داره ( با توجّه به این که فطرت اصلاً قلمروی اختیار و دستبرد انسان نیست ) . لکن حرکت بیشتر و بهتر تحت اختیارشه .
پاسخ
#4
اگر حرکت اجباری و خارج از اختیار انسانه پس این حرکت برای انسان بدون دیدن غایت و در حقیقت بدون داشتن علت غایی محقق میشه. با این حساب چطوری از ضرورت حرکت برای انسان، ضرورت علم را استفاده می‌کنید؟
پاسخ
 سپاس شده توسط طالب
#5
اصل حرکت جبلّی و غیرانتخابیه نه این که انسان هیچ حرکت اختیاری نداشته باشه . فطریّ بودن اصل حرکت به این معناست که انسان نمیتونه مطلقاً از حرکت خالی بشه ( جوشش ابتدایی تحت تصمیم انسان نیست ) . امّا فروع و جزییات حرکات انسان مورد اختیارش هستن و انسان در اعمالش مختار تامّه .
راستی شما چطور از غیر اختیاری بودن حرکت برای انسان ، به غیر غایی بودنش پل زدین ؟ نمیشه حرکت غیراختیاری امّا دارای هدف باشه ؟
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان