مکتب

نسخه‌ی کامل: سند دعای ندبه
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
این سوالی است که از مرحوم آیت الله بروجردی پرسیده شده است که به همراه جواب ایشان ذکر می گردد.

سوال: غرض از تصدیع آن که به مناسباتی چند احتیاج به سندهای دعای شریف ندبه علی مندوبها آلاف التحیة افتاده پس در صدد پیدا کردن آن بر آمده موفق نشده ام اطلاعاتی به دست آورم. ذیلا بر تذکر مصدع می شوم:
مزار بحار جلد 22 صفحه 262 سند را این طور نقل می کند از مزار کبیر و مصباح الزائر سید بن طاووس هکذا: قال محمد بن المشهدی فی المزار الکبیر قال محمد بن علی بن ابی قرة نقلت من کتاب محمد بن الحسین بن سفیان البزوفری و ذکر دعاء الندبة.
و قال انه یدعی لصاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه فی الاعیاد الاربعة بهذا الدعاء.
و در تحفة الزائر هم به همین مقدار اکتفا کرده زیاده بر ترجمه بحار چیزی نفرموده.
و اما محدث قمی در هدیة الزائرین تصریح می فرماید: دعای مشهور به ندبه فقط در سه کتاب مزار کبیر و مصباح ابن طاووس و مزار قدیم که ظاهرا از مولفات قطب راوندی است موجود می باشد و هر سه کتاب از کتاب ابن ابی قرة نقل کرده اند. و باید دانسته شود که حسین بن سفیان یا حسین بن علی بن سفیان از علمای صاحب کتاب است و از مشایخ تلعکبری است اما محمد شخصیت او به نظر نرسیده است که دعا از کتاب او نقل می شود. شاید همان کتاب های پدرش بوده.
علی ای حال تا به حال سندی متصل به معصوم به دست نیامده و آیا آن انشاء کدام یک از ائمه است هکذا. تنها علامه مجلسی در زاد المعاد می فرماید به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است و در بعضی مجامیع هم به نظر رسیده ولی این هم ابهام دارد که علامه مجلسی از کجا به دست آورده اند و در بحار اشاره به آن نفرموده اند و مقصود از سند معتبر چیست؟ فالمامول من الطاف حضرتکم ان تمنوا علینا بجواب مشروح یزیل الابهام بالمرة.

جواب: محمد بن جعفر بن علی المشهدی الحائری کان یسکن الحائر علی مشرفه السلام روی عن الحسین بن عبدالله بن رطبة، و عن الشیخ هبة الله بن نما، و السید بهاء الشرف راوی الصحیفة، عنه محمد بن جعفر بن نماء. یظهر من العلماء الاعتماد علی حدیثه و هو من الطبقة الرابعة عشر.
محمد بن علی بن یعقوب بن اسحاق بن ابی قرة ابوالفرج القنائی الکاتب قال النجاشی فی فهرسته کان ثقة و سمع کثیرا و کتب کثیرا و کان یورق لاصحابنا و کان معنا فی المجالس و له کتب منها عمل یوم الجمعة کتاب عمل المشهور کتاب معجم رجال ابی المفضل کتاب التهجد اخبرنی و اجازنی جمیع کتبه. انتهی.
روی عن علی بن عبدالرحمان بن عروة، و علی بن هبة الله بن رائقة، و محمد بن عبدالله بن جعفر الحمیری، و هارون بن موسی التلعکبری، و محمد بن وهبان، و ابی المفضل الشیبانی، و روی عنه الشیخ ابوالعباس النجاشی. هو من الطبقة الحادیة عشرة.
البزوفرییون من علمائنا ثلاثة: الاول الحسین بن علی بن سفیان البزوفری و قد روی عنه الشیخ الجلیل احمد بن علی بن نوح السیرافی شیخ النجاشی صاحب الفهرست و قد عبر عنه فی بعض اسانیده بالشیخ الفاضل الحسین بن علی بن سفیان البزوفری.
و الثانی احمد بن جعفر بن سفیان البزوفری و قد روی عنه الحسین بن عبدالله الغضائری استاد الشیخ ابی جعفر الطوسی و الشیخ ابی العباس النجاشی.
و الثالث: محمد بن حسین بن سفیان البزوفری و قد روی عنه الشیخ المفید و بعض آخر عن طبقته.
و الظاهر ان هؤلاء الثلاثة ابناء العمومة و جدهم هو سفیان البزوفری و قد روی کلهم عن احمد بن ادریس و من فی طبقته. و کلهم فیما رتبناه من الطبقة العاشرة و قد احتمل بعضهم ان یکون الثالث و هو محمد بن الحسین بن سفیان ابن الاول و هو الحسین بن علی بن سفیان و قد سقط عن نسبه علی و لم نجد علیه شاهدا من کلمات الاساطین.
و علی کل حال هو من الشیوخ الثقات و قد عنه الشیخ ابو جعفر الطوسی فی مشیخة التهذیبین عن شیوخه عنه کثیرا و ظاهره الاعتماد علیه فبعد ثبوت نقل الدعاء عن کتابه یمکن ان یعتمد علیه فی نقله و کان هذا المقدار فی امثال الادعیة و المستحبات کافیا و قرائته برجاء المطلوبیة لا باس بها.
آدرس استفتاء

استفتائات مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، جلد دوم، صفحه 488، مساله 29.
البته به قول آیه الله جوادی آملی فرازهای بلند این دعا از غیر معصوم صادر نمی شه!
اگرچه مثل آیه الله جوادی آملی می تونه در مورد مذاق و مساق کلمات اینجور نظر بده.